Arnau Tomàs: “Cal centrar-se a mostrar la bellesa de cada peça”

12.08.2015

El cèlebre violoncel·lista del Quartet Casals Arnau Tomàs també formarà part de la programació del FeMAP. Tocarà les Suites de Bach el dia 13 d’agost a l’església de Sant Martí d’Avià i el dia 14 a l’església de Sant Joan de Caselles a Canillo. Serà un dels concerts més íntims del festival.

Arnau Tomàs

Arnau Tomàs

Aina Vega: Quan i com t’inicies amb el violoncel?

Arnau Tomàs: Als 12 anys, després de fer piano.

AV: Què és allò que més destacaries de la teva carrera?

AT: L’encontre directe i personal amb el Yo-Yo Ma.

AV: Ets conegut internacionalment per ser membre del Quartet Casals i el Trio Ludwig. Què t’aporten aquestes dues formacions?

AT: Aprenentatge estilístic i una àmplia experiència musical.

AV: Concretament amb el Quartet Casals, que fa 18 anys que toqueu junts, què us uneix més?

AT: El mateix que ens ha unit sempre, un gust comú per la major part dels compositors.

AV: Què cal tenir per a ser un intèrpret d’ensemble?

AT: Carisma solístic però combinat amb ser un músic dialogant.

AV: Però al FeMAP tocaràs com a solista. Quines són les claus de l’èxit en solitari?

AT: Les mateixes que amb grup: centrar-se a mostrar la bellesa de cada peça que toques a l’audiència. Les altres actituds són supèrflues.

AV: Per què hem d’anar a sentir-te tocar les Suites de Bach si ja les hem escoltat una infinitat de vegades?

AT: Ja se sap que la major part d’obres d’art compostes els darrers 300 anys s’han interpretat de moltes maneres diferents, no per això cada interpretació que es faci deixa de tenir interès.

AV: Formen part del teu repertori preferit? I si no, quin és?

AT: Òbviament sí. Sobretot dins el repertori de violoncel.

AV: Quina incidència té o ha tingut en tu Pau Casals?

AT: Directa cap, però com altres grans del violoncel, ha estat font d’inspiració per mi.

AV: I altres figures com Yo-Yo Ma, mestre teu?

AT: No es pot considerar mestre meu, perquè es tracta d’un encontre de treball l’any 1992 molt i molt inspirador. Malauradament, el geni de Yo-Yo Ma no té temps de dedicar-se a la pedagogia amb continuïtat.

AV: Què has volgut transmetre amb el disc de les Suites que has enregistrat?

AT: He volgut transmetre identitats ballables, dicursos melòdics emotius (allemande, sarabanda) i cultura estilística.

AV: Què esperes dels concerts del FeMAP?

AT: Una experiència enriquidora des de la intimitat d’un concert d’aquestes característiques.

Etiquetes: