Si no pots tenir fills ningú no t’hauria de considerar una dona

Queda’t amb mi (Angle Editorial), és l’imponent debut literari de la nigeriana Ayọ̀bámi Adébáyọ̀, traduït per Alexandre Gombau

Francesc Ginabreda

Francesc Ginabreda

Periodista i corrector

Quan el desig de tenir fills, a vegades incontrolable, es veu frustrat pels capritxos insondables del destí, la impotència comença a fer-se gran com l’ombra d’una muntanya que no podrem escalar, i la vida es pot tornar funesta o absurda mentre som víctimes de l’erosió d’una esperança feta pols. Aquesta és la història de la Yejide i l’Akin, els protagonistes de Queda’t amb mi (Angle Editorial), l’imponent debut literari de la nigeriana Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ que Alexandre Gombau ha traduït al català.

Queda’t amb mi és una història commovedora que captiva per la seva ambivalència entre brutalitat i candidesa, escrita amb un llenguatge punyent, íntim, directe, i narrada amb un estil atrevit, espontani i magnètic que ens obliga a aturar-nos de tant en tant per pair el paràgraf que acabem de llegir. Adébáyọ̀ va despullant el drama de mica en mica, tot i que des de les primeres pàgines ja sabem de què es tracta, i ho fa amb la precisió quirúrgica de qui va extirpant fragments de pell fins a deixar-nos tota la carn viva al descobert, amb l’el·lipsi i l’alternança de la Yiejide i l’Akin fent de narradors com a ganxos del relat.

La novel·la està ambientada a la Nigèria dels anys vuitanta, durant una convulsa situació sociopolítica marcada pel cop d’estat liderat per Ibrahim Babangida. En aquest context, la Yejide i l’Akin s’enfronten no només a la inseguretat ciutadana o a l’amenaça militar, sinó també al martell reaccionari de la tradició nigeriana. En una societat poligàmica com la seva, ells, sabent-se enamorats, decideixen ser una parella monògama. Això, naturalment, atreu les mirades suspicaces del seu entorn, però els problemes de debò comencen quan no arriben els fills, i aleshores ja no només són observats, sinó que estan assenyalats.

Per una parella, no poder tenir fills és un cop molt dur; per una societat com la nigeriana, és una autèntica catàstrofe, i així és com ho viuen els seus familiars, que sempre prefereixen el pes en or de la tradició que el valor dubtós de la comprensió. I si la reproducció no funciona, han de buscar alternatives: per això seleccionen una altra dona per a l’Akin, la Funmi, perquè pugui tenir descendència. És la intrusió absoluta, i per ells absolutament justificada, d’aquells que volen el millor per als seus fills sense respectar la seva intimitat estantissa, el seu dol i la seva llibertat. A partir d’aquí, tot anirà de mal en pitjor.

Dit això, no hi ha dubte que hem de llegir el llibre des d’una òptica feminista, perquè, a banda dels problemes per tenir fills, Adébáyọ̀ posa en qüestió el paper de la dona en aquesta conjuntura, relegada a ser un satèl·lit del planeta mascle per garantir el futur de la seva família. I la dona mateixa n’és còmplice. “Aquesta vida no és complicada, Yejide. Si no pots tenir fills, deixa que el meu fill els tingui amb la Funmi”, li diu la mare de l’Akin. És la raó de ser més elemental d’una existència en què la fragilitat del matrimoni serà tan reveladora com l’esqueixament de la família. El reduccionisme anihilador i despietat: si no pots tenir fills “ningú no t’hauria de considerar una dona”.

En honor de les mares

Considerat el millor llibre de l’any per The Guardian, The Wall Street Journal o The Economist, Queda’t amb mi arriba a les llibreries catalanes com una de les grans apostes d’Angle Editorial per aquest primer semestre de l’any i un dels seus cavalls de batalla per aquest Sant Jordi. La novel·la d’Adébáyọ̀ ha convençut els crítics amb una història feridora prenyada de fatalitat i amb les dosis de misteri necessàries per tenir-nos atrapats fins al final. Margaret Atwood l’ha definit com una obra “deliciosa”.

Adébáyọ̀ no toca cap tecla màgica del piano de l’existència (posant-nos lírics), perquè al cap i a la fi grata al bell mig dels grans temes, conflictes i tòpics de què parla la literatura: amor, família, traïció, culpa, passió, conflicte i mort. El seu tret diferencial, escenari nigerià al marge, és la reflexió posterior: la dels personatges i la que fem els lectors quan podem mirar els capítols que hem anat deixant enrere amb perspectiva. El pas entre el món de la transcendència i el món de l’absurd és d’una lleugeresa inesperada, però el sustenten la fermesa i l’expressivitat d’un llenguatge sense fissures despullat de paraules decoratives, que en el fons no és altra cosa que un merescut homenatge a la maternitat.

Subscriu-te a Núvol per un any i emporta’t de franc un exemplar d’aquest llibre. Abans de subscriure’t pots fer la reserva a subscriptors@nuvol.com.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació