Els 4 gats. Les set vides d’un local emblemàtic de Barcelona

Jordi Notó recupera la història del local del Carrer Montsió 3

Irene del Val

Irene del Val

Estudis literaris

Davant d’un piano de cua, emmarcat per dos finestrals modernistes i dos altells laterals, asseguts en una taula de marbre i entre fotografies de personatges emblemàtics, assistim a la presentació del llibre Els 4 gats. Les set vides d’un local emblemàtic de Barcelona, de Jordi Notó i Brullas, publicat per l’Ajuntament de Barcelona i Viena Edicions.

Sala gran d’Els Quatre Gats amb les reproduccions dels dos famosos quadres de Ramon Casas. Abans no s’hi havia vist junts, ja que el 1901, per simbolitzar el canvi de segle i el progrés, el quadre del cotxe va substituir el tàndem. Autor: Jordi Huertas.

Notó recupera la memòria d’un dels locals mítics de la ciutat, a través dels seus protagonistes, així com de testimonis de l’època, fent servir material fotogràfic inèdit. Enric Viladot, editor de Viena, remarca que l’obra de Notó està plena de testimonis de primera mà de persones que van viure el renéixer d’Els Quatre Gats l’any 1978.

Notó se sent més còmode a l’altra banda de la taula, com a periodista que és, fent les preguntes, però ben de pressa ens enlluerna amb un seguit d’anècdotes sobre Els 4 gats. El seu germà, Pere Notó, va ser un dels promotors de la idea de recuperar el local l’any 78 i responsable d’aconseguir que Joan Miró cedís dos quadres per finançar el projecte. La idea del llibre comença amb la celebració dels 120 anys de la reobertura del local, l’any 2017. En el sopar commemoratiu Notó es va adonar, tot parlant amb els assistents, que certs detalls d’aquest emblemàtic edifici eren desconeguts i va veure la necessitat de deixar testimoni escrit d’aquesta història. 

Notó ha atribuït al local, com als gats, set vides, que li han servit per traçar el recorregut històric en set fases diferenciades. L’origen de l’espai es remunta a l’any 1388, amb la construcció del Monestir del carrer de Montsió que s’acaba convertint en una caserna militar durant les guerres carlines, moment en què s’inicia l’activitat cultural per entretenir els militars. L’any 1882 es trasllada l’església a la Rambla Catalunya i el claustre a Esplugues de Llobregat. És el 1895 quan la família Martí encarrega a l’arquitecte Puig i Cadafalch la construcció d’un edifici de pisos de lloguer. I en els baixos d’aquest edifici, s’obren les portes l’any 1897 d’Els Quatre Gats, regentat per Pere Romeu. Fins al seu tancament l’any 1903 va ser l’epicentre d’activitats culturals, tertúlies, presentacions de titelles i ombres xineses. Va ser en aquest local on Pablo Picasso celebrà la seva primera exposició. Amb Pere Romeu Els Quatre Gats viu la seva primera vida. L’eslògan del local era que s’hi podia menjar i veure tothora, el primer after hours de Barcelona. Se sap que sempre comprava la mateixa quantitat de menjar i si hi havia molta gent tocava menjar poc. Romeu resulta no ser un bon negociant i quan tanca agafa el relleu el Cercle Artístic de Sant Lluc. En aquesta segona vida Els Quatre Gats acull les principals figures del panorama català: Antoni Gaudí, Josep Puig i Cadafalch, Gaspar HomarJosep LlimonaEusebi ArnauEugeni d’OrsJoan Miró, etc. L’any 36 esclata la Guerra Civil i el local viu la seva tercera etapa, com a ateneu cultural socialista on fan titelles, exposicions i actes en solidaritat amb el front de Madrid i del País Basc. Amb la dictadura l’acció cultural queda frenada durant 30 anys, en què el local va passar a la quarta vida com a magatzem d’una empresa tèxtil. Acabada la Guerra Civil, l’empresa del món de l’espectacle GIP obre el local de nou. Obligats a castellanitzar el nom donen la cinquena vida a Los Cuatro Gatos, on munten espectacles de  titelles. Aquí hi ha una pinzellada del que es recuperarà l’any 78, actuacions teatrals i de música en viu, però comptades. Després de quatre anys agafa el relleu l’empresa tèxtil Empordà Confecciones Albert S.A.A. L’any 1978 Pere Notó, Ricard Alsina i de Marta Izoard creen la Societat els Quatre Gats S.A. Notó i Alsina viatgen a Mallorca per demanar una col·laboració econòmica a Joan Miró, amb la il·lusió de tornar a obrir el que a finals del segle XIX i principis del XX havia estat bressol del Modernisme i cau del famós cenacle de bohemis i artistes. La complicitat de Miró s’explica per la profunda empremta que Els Quatre Gats de Pere Romeu li va deixar quan era un noi de sis anys. Miró els va lliurar una obra però malauradament el local històric de Montsió 3 encara estava llogat per Confeccions Albert, S.A. i de manera provisional el 24 de setembre de 1978 es va obrir Els Quatre Gats de Montsió 5, sisena vida del local. Amb l’ajuda d’una segona obra cedida per Miró, finalment, l’any 1983 es va recuperar l’edifici original d’Els Quatre Gats.

Pere Notó i Ricard Alsina reben, de les mans del pintor Joan Miró, el segon quadre que els va regalar i que els permetria reformar el local històric. Autor: Cesc Notó

La recuperació del local a finals dels 80 no és explicable, comenta Notó, sense una Barcelona que vivia una situació molt concreta: el final de la dictadura, la democratització dels ajuntaments i les ganes de llibertat cultural. La Generalitat no hi veia futur, però per sort Miró sí. La setena vida és la que ens porta fins avui i que es desencadena quan el germà de l’escriptor, professor a la universitat Pompeu Fabra, veu que no vol dedicar-se a l’hostaleria i el Grup Ferré passa a ser propietari d’Els 4 Gats, dinamitzant-lo com a restaurant. 

Al llibre podreu trobar-hi moltes més anècdotes i imatges inèdites de Miró dins del nou local. La recerca de Notó se centra en el període recent de la reobertura, de 1978 a 1989, i hi consten totes les actuacions que hi van tenir lloc. Alguns exemplars d’aquesta edició tindran adjuntada la revista Quatre Gats, que l’any 1978 es va publicar amb el desig de recuperar l’esperit original que havia portat Pere Romeu a impulsar la revista l’any 1899 i que al llarg de quinze números va promoure obres representatives del Modernisme. L’any 1978 es van publicar sis mil exemplars d’aquest nou número creat en una col·laboració de Joaquim Molas, Vicens Foix i els joves talents del moment Montserrat Roig i Quim Monzó. La portada és una imatge del primer quadre que Miró va cedir per la reobertura del local. Per desgràcia, per manca de pressupost no en va sortir cap més número. L’única diferència dels originals és que aquests exemplars tenen un tampó darrere conforme són cedits per Pere Notó.

Dimarts, 26 de novembre a les 18.30h tindrà lloc la presentació del llibre al restaurant Els 4 Gats (C/ Montsió, 3 bis). Hi participaran Jordi Notó, autor del llibre, Pere Notó, impulsor de l’última etapa de Els 4 Gats, i Joan Francesc Ainaud, prologuista. L’acte estarà presidit per Jordi Coronas Martorell, Regidor President del Districte de Ciutat Vella.

Els Quatre Gats
Icona de l’associació dels putxinel·lis amb Els Quatre Gats és aquest cartell de Ramon Casas del 1899. Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació