Peter Evans, el trompetista extraterrestre

Peter Evens actuarà acompanyat del seu nou grup, Being and Becoming, el 17 de desembre al Teatre del CCCB dins el cicle Sampler Sèries que oganitza l’Auditori de Barcelona.

El trompetista i compositor nord-americà Peter Evans és un dels músics més sorprenents i talentosos del panorama internacional de la improvisació lliure. Actuarà acompanyat del seu nou grup, Being and Becoming, el 17 de desembre al Teatre del CCCB dins el cicle Sampler Sèries que oganitza l’Auditori de Barcelona. Carlos Pérez Cruz, músic, periodista i locutor del programa radiofònic El Club de Jazz, va batejar Peter Evens com “P.E. L’extraterrestre”. Per què? Descobrim-ho.

Potser és anecdòtic, però al trompetista i periodista Carlos Pérez Cruz se li va quedar gravat a la memòria: Peter Evens no tenia Wi-Fi a casa seva. Quan volia connectar-se a Internet, s’acostava a un bar proper. No sabem si això haurà canviat; però, en temps de dispersió digital, el detall diu moltes coses. Per exemple, afirma Carlos Pérez, “que el desenvolupament de les qualitats estratosfèriques del trompetista troba acomodament en un estudi disciplinat, que potser voreja l’obsessió, i sempre concentrat. Que Evans vingui capacitat de sèrie per a la pràctica de la trompeta és una cosa; que hagi arribat a quotes de virtuosisme delirant, n’és una altra. No hi ha cap loteria que premiï amb aquests dons.”

I és que, per Carlos Pérez Cruz, “no existeixen (o jo no en conec cap) trompetistes amb qualitats tècniques semblants, fins al punt d’haver extret a l’instrument sonoritats i usos insòlits; especialment a la trompeta piccolo, pensada per a la interpretació de determinats repertoris del Barroc.” Tal com el mateix Evans subratllava durant la conversa en el programa de ràdio de Pérez Cruz, la trompeta segueix sent la mateixa que es tocava fa un segle. Per tant, al contrari del que passa amb les joguines electròniques de la nostra era, l’evolució no és en l’eina, és en Evens.

Els seus inicis en la música són més o menys els habituals: “els meus pares eren uns aficionats al jazz. La meva germana gran tocava el violí, així que els meus pares em van preguntar si volia tocar algun instrument. Vaig escollir la trompeta motivat per The Man with the Horn de Miles Davis. Al principi volia tocar la guitarra amb un estil gamberro com el de Mike Stern, però per algun motiu la meva mare no em va deixar i vaig anar ràpid i directament cap al jazz. Com que vaig començar a improvisar molt aviat, mai he tingut el bloqueig mental cap a la improvisació que desenvolupen altres músics que comencen tocant música clàssica”, explicava Peter Evens en una entrevista publicada a Tomajazz l’any 2011.

Virtuós de la trompeta i versàtil com molt pocs, la seva carrera es mou amb pas ferm per diferents terrenys. Pel jazz: ha tocat en diverses formacions com Peter Evens Quartet i Quintet o amb els iconoclastes Mostly Other People Do the Killing (MOPDK), entre altres. Per la música clàssica: membre de l’International Contemporary Ensemble i de la Simfònica de Nova York. També està deixant les seves petjades en l’escena de la lliure improvisació amb les seves gravacions en solitari. N’és un exemple el seu últim àlbum per a solo de trompeta Lifeblood (2016), enregistrat en directe a Cleveland i a Nova York, la interpretació del qual es podrà gaudir en el concert del 17 de desembre al CCCB. Acompanyaran Evans el vibrafonista Joel Ross i la bateria i l’electrònica de Max Jaffre. Tots tres formen Being and Becoming, el nou grup de Evens creat al 2017 amb el qual, en paraules del també trompetista i periodista Carlos Pérez Cruz, “Evans busca definir un nou àmbit de creació per a la seva producció que va més enllà de les simples definicions del que són la improvisació, la composició o la forma. El que persegueix és, simplement, endinsar-se en el moment tant com sigui possible i deixar anar un esperit creatiu que fa molta falta en un món espiritualment empobrit.”

L’àlbum Lifeblood és una clara mostra de la seva tècnica prodigiosa, però sobretot és la materialització d’una imaginació musical desbordant. La seva interiorització de les possibilitats tímbriques de la trompeta ens recorda que el límit dels instruments acústics no és allà on pensàvem que era.

Què podem esperar del concert a Barcelona? De ben segur que les mateixes sensacions que Pérez Cruz va experimentar quan el va veure tocar a Madrid: “Enmig del concert, va baixar de l’escenari per gaudir en marxa de la maquinària que ell mateix havia assemblat. Els que vam tenir la sort d’assistir-hi, vam sortir entre extasiats i desconcertats. Evans somreia com un nen en escoltar la seva furiosa criatura, que de vegades sembla disfressar-se de caos per descobrir-se després plena de lògica interna, per incendiària que resulti. Si la creació és un mirall de l’autor, el reflex que ens torna de Peter Evans és el d’un cervell que treballa a la velocitat de la llum, que s’eleva cap a aquest espai exterior del qual procedeix, però que desprèn humanitat en cadascuna de les emocions que desperta.”

Hi ha infinits Peter Evans en la ja prolífica carrera de Peter Evans. I una voluntat de reflectir l’infinit dins dels límits de la música. Ser capaç de generar un relat coherent amb l’única ajuda d’un instrument pensat per parlar en companyia s’explica, segons Carlos Pérez Cruz, “per la seva portentosa resistència física i, molt especialment, per la capacitat de generar narratives a partir de centres tonals, cèl·lules obsessives, cercles infinits, intervals impossibles i una projecció del so capaç de fer vibrar l’espai circumdant i compondre així una autèntica simfonia d’harmònics. És sentint un solo d’Evans quan hom conclou, sense por d’equivocarse, que hi ha vida extraterrestre.”

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació