Santi de la Rubia, premi La ruta del jazz 2017

23.12.2017

El març de 2017, per una d’aquelles casualitats màgiques de la vida, Santi de la Rubia va ser cridat d’urgència per substituir a un dels seus ídols: el saxofonista Mark Turner, integrant del quartet de Tom Harrell, un dels caps de cartell indiscutibles del 36 Festival Jazz Terrassa. “Fantastic musician!,” va declarar l’històric trompetista quan li van demanar l’opinió sobre Santi de la Rubia. I no li faltava pas raó. El guardonem amb el Premi Núvol 2017 de la secció La ruta del jazz.

Santi de la Rubia en ple concert | Foto: Santi de la Rubia

El 2004, poc després que el grup Jordi Berni Trio + Santi de Rubia guanyés l’enyorat Concurs de Jazz de Barcelona, algú va parlar d’una “tercera generació” de jazzistes barcelonins, encapçalada per músics com ara els mateixos Jordi Berni i Santi de la Rubia, Víctor Correa, Xavi Hinojosa i Alfred Artigas, entre d’altres. Sorneguers de mena, Berni, Correa i companyia van decidir llavors aprofitar aquella estranya atribució per obrir una discogràfica independent que van anomenar Regeneració 3 —o R3—. A més de publicar els seus discos, la colla dels R3 funcionava gairebé com una cooperativa. Tenia la seu social en un petit local del passatge Flaugier, punt de trobada a on es reunien, assajaven i, fins i tot, celebraven molt de tant en tant algun concert en un ambient més que de petit format. Altres iniciatives dels regeneracionistes eren les jams del molt ravaler bar Makinavaja.

De tot plegat fa gairebé una dècada. Algun d’aquells músics va marxar lluny de la ciutat, altres han seguit la seva carrera en diferents àmbits i una part d’aquell, diguem-ne, moviment, va recalar al voltant d’una altra casa de discos, Underpool, que en certa mesura recull l’esperit dels regeneracionistes. Dirigit per Sergi Felipe i Pep Mula, el segell Underpool col·labora en una de les iniciatives més suggeridores del nostre jazz: la “carta blanca” de l’Estival de Jazz d’Igualada, una iniciativa consistent a animar a un músic ja consolidat de la nostra escena, sense cap treball sota el seu nom, a enregistrar un disc en solitari amb un projecte inèdit, personal, creat expressament pel certamen igualadí. Ramon Prats, Dani Comas i Toni Vaquer, entre d’altres, han estat alguns dels músics que, gràcies a la complicitat entre l’Estival de Jazz i Underpool, s’han estrenat amb propostes de gran vàlua.

Amb una llarga i fecunda carrera a l’esquena, De la Rubia (València, 1984) mereixia de sobres una “carta blanca”. Professor del Taller de Músics, la seva trajectòria inclou col·laboracions amb músics de la categoria de Giulia Valle, Jorge Rossy, Perico Sambeat i Joan Díaz, a banda de treballar amb companys de generació com ara Martín Leiton, Ernesto Aurignac, Albert Vila, Roger Mas i Jaume Llombart. El 2008 va participar com a membre del grup de Perico Sambeat en l’efímer Catalan Jazz Tour, una gira que va passejar a jazzistes catalans per les Europes.

De la Rubia, l’escollit d’enguany de la “carta blanca”, va oferir a l’afició anoienca la presentació d’un trio sense instrumentació harmònica, completat per Marc Cuevas (contrabaix) i Roger Gutiérrez (bateria). Broken Line (Underpool) es titula el CD que recull 9 talls enregistrats a l’Igualadí Teatre de l’Aurora i, una setmana després, als estudis que el segell barceloní manté a la serra de Collserola. A banda de “Lush Life” i “East of the Sun”, la resta del repertori de Broken Line el conformen peces d’autoria pròpia. Descobrim llavors a un Santi de la Rubia compositor de temes melodiosos com “Abril” o “Green Soda”, o “MT”, que recorda l’estil filós de l’anomenat “jazz brooklynià” dels 90; o l’ímpetu de “Ashwagandha” i “Broken Line”. A balades com “Marta” és a on s’aprecia millor l’estil angulós del gran Santi de la Rubia, una forma de tocar, de trobar el so, amb la qual no només ha signat un debut d’alçada —reblat en aquest cas pels companys de sessió—, sinó que el confirma com un dels grans tenoristes de les darreres fornades del nostre jazz.