Fairfly: manual de l’emprenedoria

29.05.2018

La Villarroel recupera per aquest tram final de temporada una de les obres que més van triomfar l’any passat al Tantarantana. Fairfly torna per la porta gran després de guanyar, entre d’altres, dos premis Butaca 2017 com a millor espectacle de petit format i millor text, escrit per Joan Yago. La companyia La Calòrica aconsegueix dotar d’una gran versemblança aquesta proposta enginyosa i farcida d’humor.

‘Fairfly’, l’espectacle de La Calòrica que es pot veure a La Villarroel. © Anna Fàbrega

Una de les grans virtuts de Fairfly, dirigida amb molt bon ull per Israel Solà, és la connexió que aconsegueix amb el públic, amb tothom, però sobretot amb les persones que tenen una experiència emprenedora dins de la seva trajectòria professional. Davant d’un futur incert o absent de propostes laborals atractives, s’han de buscar alternatives engrescadores que permetin traçar el rumb. Això és el que els passa als quatre protagonistes d’aquesta obra. De cop i volta, es troben submergits en un procés de regulació d’ocupació que afecta tota l’empresa en la qual treballen, dedicada a la producció d’aliments infantils. Molts treballadors seran acomiadats i, per això, contemplen totes les opcions.

Aquests quatre treballadors impulsen la creació d’un comitè d’empresa per defensar els seus drets i per “canviar el món”. I s’aferren a això últim com a guspira per anar més enllà i valorar la possibilitat de crear una empresa gestionada per ells mateixos. A partir d’aquí, l’obra fa salts temporals endavant i endarrere amb una gran habilitat i molt ben executats, tot i ser arriscats. Amb un llenguatge narratiu modern, saben jugar amb el pas del temps d’una forma poc convencional, sense els efectes sonors i lumínics habituals que ens avisen d’una el·lipsi temporal en altres propostes teatrals.

I potser és en detalls com aquest on recau un dels atractius d’aquest projecte que ha aconseguit atrapar una massa d’assistents jove i amb ganes d’anar al teatre a veure l’obra. És evident, però, que sense l’ús de l’humor i una ironia afilada això no hauria estat possible, tot i que podem veure el procés de creació i implantació d’una empresa amb més realisme del que pot semblar a simple vista. Els personatges han de plantar cara a un conjunt de situacions que es presenten amb certa normalitat a molts empresaris novells que tot just comencen a fer les seves primeres passes. Imprevistos i conseqüències que s’han de gestionar amb una inexperiència i fragilitat que només poden fer que millorar.

Queralt Casasayas en una escena de ‘Fairfly’, de La Calòrica. © Anna Fàbrega

Ser emprenedor és això, i aquí es pot veure molt ben reflectit. Pas a pas, Fairfly ens relata totes les etapes d’una empresa dedicada a la comercialització de farinetes amb un ingredient especial que no desvetllarem, però el títol de l’obra ofereix una pista clara. Enmig de tot plegat, les relacions personals interfereixen entre ells. Si bé és veritat que, al principi, els quatre són amics –i dos d’ells són parella–, a mesura que venen les dificultats arriben, al mateix temps, els primers desenganys.

Tota la peça és un producte molt ben elaborat i complet, que no descuida cap element, però queda per al final de l’espectacle el moment més impactant de tota l’obra, que està construïda de principi a fi al voltant d’una taula rodona amb quatre cadires que testimonien les anades i vingudes de la nova empresa. Ara bé, no explicarem el final.

Les interpretacions de Queralt Casasayas, Xavi Francés, Aitor Galisteo-Rocher i Vanessa Segura estan a l’altura del text i del projecte. Algun d’ells destaca per sobre dels altres, però el resultat final queda harmoniós i equilibrat. I el que és més important: com ja apuntava l’Oriol Puig Taué en aquest article, ofereixen aire fresc deixant de banda als actors de sempre del circuit de teatre comercial de Barcelona.

Una escena de ‘Fairfly’, de La Calòrica, a La Villarroel. © Anna Fàbrega

 

Fairfly es pot veure a La Villarroel fins al 17 de juny. Per a més informació i entrades podeu consultar aquest enllaç.