Els fotollibres. Un suport que es reinventa

11.06.2014

En el marc del Festival de fotografia DOCField 14 es presenta a la Fundación Colectania l’exposició “Fotollibres aquí i ara”, dedicada a apropar al públic el fenomen del llibre de fotografia i mostrar les més recents realitzacions en aquest camp.

Foto de l'exposició. Foto de Josep Maria Cortina

Al llarg dels dos primers terços del segle XX la fotografia tenia gairebé l’exclusivitat del món de la imatge. Regnaven llavors les potents revistes gràfiques, Life, Paris Match o National Geographic per exemple, que eren el seu principal suport , sobretot en el terreny del fotoperiodisme. Però per plasmar i sobretot preservar en el temps els seus treballs més personals, els fotògrafs, tant fotoperiodistes com artistes plàstics, varen recórrer als llibres de fotografia, generalment de grans formats. L’aparició de nous mitjans de comunicació, sobretot de la televisió, va provocar una forta crisi en els setmanaris gràfics, condemnats a reconvertir-se o desaparèixer. Els llibres de fotografia també en varen patir les conseqüències. Varen passar a ser considerats un mitjà potser una mica obsolete, més circumscrit al món dels col·leccionistes i lectors especialitzats. Vídeo, projeccions, exposicions i més endavant tot el món digital han afectat severament l’edició de llibres de fotografia.

Doncs vet aquí que l’exposició que es presenta fins al juliol a la Fundación Colectania vol mostrar el fenomen que s’anomena del Fotollibre en les seves modalitats més actuals. Les facilitats que procuren les noves tècniques d’edició digital posen a l’abast de la fotografia d’autor i als aficionats a la fotografia en general la possibilitat d’editar els seus treballs en formats diversos a costos molt raonables. D’aquí l’aparició de petites editorials especialitzades, de la creixent pràctica de l’autoedició, de tiratges reduïts o fins i tot a demanda, i de formats molt imaginatius i molt variats. Això és el que podem veure de forma pràctica en aquesta exposició que presenta els llibres de vuit fotògrafs editats entre el 2011 i el 2014. La selecció ha estat a càrrec de Jon Uriarte, especialista en la material, que ha triat algunes fotos de cada llibre per exposar-les a la paret.

Podem mirar, fullejar i tocar cada llibre en els formats més diversos, des d’un llibre tradicional a una presentació de revista gràfica, d’un petit llibre roig de Mao a una llibreta amb espiral. La selecció és molt acurada i, al marge de l’interès estrictament fotogràfic, permet fer-se una idea de l’eclosió, sota fórmules molt creatives, del llibre fotogràfic ara mateix. Les temàtiques són també molt diverses i s’aparten del fotoperiodisme tradicional per endinsar-se en terrenys més experimentals, que sovint combinen materials fotogràfics amb d’altres elements creatius, el tipus de paper, les dimensions, la tipografia, l’enquadernació, etc.

Foto de l'exposició. Foto de Josep Maria Cortina

No és fàcil triar entre les vuit propostes però a mi m’han semblat especialment interessants, Palomas al aire de Ricardo Casas, PIGS de Carlos Spottorno i The Waiting Game de Txema Salvans

A més dels vuit treballs seleccionats, amb obres penjades a les parets, l’exposició presenta una dotzena més de fotollibres que permeten al visitant fer-se una molt bona idea de la riquesa de propostes i llenguatges que conviuen actualment al nostre país. En conjunt, una exposició molt interessant i innovadora.