Jordi Valls i el decàleg del mal

Jordi Valls publica Mal, que és el seu desè llibre de poesia i, sens dubte, el més ambiciós de la seva trajectòria. Mal rellança el catàleg de poesia de l’Editorial Meteora que aposta fort pels poetes més consolidats d’avui dia i pels clàssics del segle passat com ara Agustí Bartra i Joan Perucho.

Jordi Valls publica Mal, que és el seu desè llibre de poesia i, sens dubte, el més ambiciós de la seva trajectòria. Mal rellança el catàleg de poesia de l’Editorial Meteora que aposta fort pels poetes més consolidats d’avui dia i pels clàssics del segle passat com ara Agustí Bartra i Joan Perucho. Avui ‘Mal’ es presenta a la Casa del Llibre de Rambla de Catalunya, 37 (19h).

El poemari llisca per l’ombra de tres pols referencials que explícitament mostren un encarament del poeta cap a la comprensió racional i estètica del segle XX. No serem tan agosarats com ho és el poeta amb els seus versos, però podem bastir una visió de conjunt a partir d’una premissa prou concloent: el segle XX ha estat el segle del Mal.

Des del punt de vista europeu, la guerra i l’horror han definit aquest període històric de dues guerres mundials i, a Catalunya, la guerra civil va portar l’autoritarisme europeu a la seva màxima expressió amb la dictadura franquista. A Mal hi trobem una secció que duu el títol ”El pare d’Euclides”i que inclou quatre poemes, el primer dels quals té aquest mateix títol i que és seguit per part de “La batalla de l’Ebre”, “La caiguda de la Unió Soviètica” i “La pedra és una flama”. Aquesta secció és la tercera part del llibre i exemplifica a la perfecció la poètica de Jordi Valls. A partir dels tres pols referencials a què al·ludíem al començament -i que l’autor declara ja en els títols dels poemes (l’antiguitat clàssica, la guerra civil i la fi de l’ordre europeu)- el poemari adquireix la categoria de reflexió crítica, crònica poètica i històrica i posicionament moral envers la realitat d’on provenim i en la qual estem inserits avui dia.

Com declara Vinyet Panyella en el magnífic pròleg que inaugura el llibre, “la poesia de Jordi Valls es veu abocada a una radicalitat moral que valida la seva obra anterior i que obre un nou front en les motivacions del poeta”. Mal és en certa manera una proposta que s’enfronta als enderrocs físics i morals que va desenvolupar Hannah Arendt amb les nocions del mal radical i la banalitat del mal, que feien referència a l’Holocaust nazi. És una referència de pensament filosòfic que no podem obviar a l’hora d’acostar-nos als propòsits conceptuals d’aquest llibre, que fa un repàs detallat a les diverses manifestacions del mal: l’horror, la inèrcia, l’autoritarisme, la crueltat, la indiferència, que són actituds inherents a la condició humana.

Per tal d’exposar aquestes desviacions morals, Valls se serveix de la segona secció de l’obra, “Summa artis”, que li permet establir connexions directes entre la pintura i les motivacions líriques que es deriven d’una contemplació atenta i afectiva d’un reguitzell d’obres pictòriques: l’Autoretrat de 1629, d’un jove Rembrandt, confrontat amb l’altre Autoretrat, de quan el pintor holandès ja no exemplifica l’esperit inquiet, enèrgic i decidit dels vint-i-dos anys: Furga el llenç, / mentre escorcolla l’instant amb la boca oberta. / És capaç d’inaugurar el foc i tornar. En el segon quadre, el pintor no projecta la llum interior, tan sols s’hi entreveu una ànima groguenca que es descompon i que no es reconeix a si mateixa: Ha tornat d’abans, / impulsat a tancar l’obra. Crema la brasa. Ambdós poemes són breus i conclusius; els versos denoten la radicalitat de la intensitat lírica quan adquireixen el to concís i punyent de la imatge esplendent i la dicció clara i enunciativa.

En d’altres poemes pictòrics d’aquesta segona part, el motiu temàtic és l’amor i l’erotisme, però en els vessants més luxuriosos i nocius, de pobresa moral. Com quan descriu i sintetitza amb una lucidesa lírica envejable l’Europa decadent al poema que duu el títol del nom d’un dels pintors expressionistes alemanys més importants, “Otto Dix”: Dos soldats mutilats que venen mistos / en un carrer fantasmal on les putes / riuen com bruixes i ensenyen deformades / les mamelles enormes de la pàtria. Els disset poemes d’aquesta secció pictòrica duen un codi QR que remet a la imatge referenciada. Per llegir-lo, cal un dispositiu mòbil amb l’aplicació adient. Aquest complement és una de les novetats tecnològiques més encertades que incorpora aquest llibre i enriqueix la lectura transversal i aprofundida dels poemes.

La contemplació del misteri de la vida -i de les derivacions malèvoles de la condició humana- és una recerca constant que fa prevaldre la consciència, la memòria, l’esguard, com a antídots contra el verí del mal, que per mitjà de la inèrcia –i la ignorància més flagrant- de les ànimes humanes més baixes malda per imposar-se a la col·lectivitat. Mal és un decàleg dels vicis humans; és també el conjunt de traces poètiques i de guanys humans de qui se sap tocat pel foc antic de la memòria. És poesia moral d’una radicalitat del tot benefactora. El mot ferma el nus / d’un nou escenari. Amb tu, tot és possible. / Vés i proclama la passió on l’èxit no compta.

MAL, de Jordi Valls. Editorial Meteora. Mitilene, 28

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació