De quan Jordi Bernet va caure a la marmita de les vinyetes

Jordi Bernet concentra, en una sola persona i en una obra multiplicada per milers de pàgines, la història del còmic d'aquest país

Francesc Ginabreda

Francesc Ginabreda

Periodista i corrector

Avui arrenca la 13a BCNegra, amb aquest numeral capritxós i un dia abans de l’incert ple d’investidura de Carles Puigdemont. La història del procés, sobretot des que el president és a l’exili, és un relat d’intriga que podríem incloure perfectament dins el cistell d’episodis d’aquest gènere: hi ha espionatge, violència, detencions i veïns perillosos. Tot esperant el que hagi de passar demà, el festival dona el tret de sortida aquesta tarda a la Biblioteca Jaume Fuster amb la inauguració de l’exposició “Jordi Bernet, fos a negre“, comissariada per Joaquim Noguero. Un homenatge a una estrella del còmic de casa nostra.

Vinyetes a vida o mort. Jordi Bernet concentra, en una sola persona i en una obra multiplicada per milers de pàgines, la història del còmic d’aquest país. Potser per això els responsables de la BCNegra han decidit encetar l’edició d’aquest any amb una exposició que repassa la seva extensa trajectòria com a dibuixant: de Torpedo a Clara de noche, de l’agent secret Dan Lacombe a Paul Foran en el còmic francobelga, de la ciència ficció o el gènere fantàstic de Sarvan, Andrax i Kraken als nous registres de Custer i Ivan Piire, i de westerns com Tex o Snake a l’acció de Batman. Aviat és dit i a còpia d’anys és fet.

Fa tres anys, Panini va publicar el macrovolum Torpedo 1936, que recollia totes les historietes protagonitzades per Luca Torelli, aquell gàngster sense escrúpols que va seduir milers i milers de lectors amb les seves salvatjades ambientades als baixos fons de Nova York durant la Gran Depressió. La mateixa història que Vito Corleone (origen sicilià, organització mafiosa, assassinats, èxit criminal…) amb una sola diferència: Corleone es convertia en el Padrino i Torelli, àlies Torpedo, es convertia en l’assassí a sou més implacable de la ciutat. En una fabulació mitòmana, podrien haver estat dos socis de conveniència ideals.

Torpedo, que Bernet va crear juntament amb el guionista Enrique Sánchez Abulí, és el còmic més popular de tots al costat de la mítica Clara de noche (creada amb Carlos Trillo), una atípica meuca tan voluptuosa com càndida i empàtica, amb cor d’or i mans de plata. I és que, encara que tots dos es venguin a sou, o s’és Torpedo o s’és Clara de noche: psicopatia vs ingenuïtat. L’estètica dels dibuixos de Bernet, tal com ell mateix reconeix, té com a referents el cinema expressionista alemany i el cinema negre nord-americà dels anys quaranta (Fritz Lang, John Huston, Robert Siodmak…), amb aquest contrast tan icònic entre el blanc i el negre com a gran reclam identitari.

Joaquim Noguero, que ha comptat amb la col·laboració de Mery Cuesta en l’organització de la mostra, explica que Bernet es planteja la posada en pàgina del guió com un rodatge, i és després quan el so es transforma en grafisme, quan les vinyetes creen ritme, quan la tinta adquireix textura. Les pàgines de Bernet, que “va caure a la marmita de les vinyetes quan tenia 16 anys”, són un concert d’imatges que formen part d’un patrimoni literari a vegades poc reconegut i que, amb exemples com el seu, fem molt bé de reivindicar.

Dues taules rodones i un concert

Després de la inauguració de l’exposició, prevista per les 18.30h, Bernet tornarà a ser protagonista a la taula rodona que tindrà lloc a la mateixa biblioteca, en la qual compartirà escenari amb Sergi Álvarez, Carlos Salem i Rubén Pellejero, que actualment dona vida al nou Corto Maltés. El tríptic d’activitats programades en aquest mateix espai es completa amb una altra taula rodona, dedicada específicament a la figura de Jaume Fuster vint anys després de la seva mort. Hi intervindran Margarida Aritzeta, Àlex Broch, Maria Antònia Oliver i Rafael Vallbona.

A les 21h, Dani Nel·lo i la Barcelona Big Blues Band, dirigida pel contrabaixista Ivan Kovacevic, tancaran la primera jornada de la BCNegra 2018 amb un concert salvatge i sofisticat a la Sala Apolo. I demà més, amb la intriga de la investidura de propina. Aquest cop, talment com si llegíssim una novel·la negra, també esperem un final improbable, és a dir, democràtic. Les coses estan així. Esperem que un desenllaç contrari no ens inviti a recórrer al tòpic gangues de l’ofici, com diria Luca Torelli.

Podeu visitar “Jordi Bernet, fos a negre” fins al 3 d’abril. Per consultar tota la programació del festival feu clic en aquest enllaç

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació