Barcelona es converteix en una de les principals seus deslocalitzades de l’Ars Electronica Festival, la manifestació més important del món dedicada a les interconnexions entre art, tecnologia i societat. Com cada any, aquest festival celebra la seva 41a edició a Linz (Àustria), però també s’obre a 120 ciutats al voltant del món per tal d’arribar a tothom en aquest període de pandèmia. Se celebra del 9 al 13 de setembre i això és el que podrem veure en la seva versió catalana.
La participació de Barcelona a l’Ars Electronica Festival es plasma en un programa d’activitats que posa de manifest la diversitat, la riquesa i el dinamisme de l’escena creativa barcelonina i catalana, sorgida de la confluència entre art i tecnologia. La iniciativa ha estat impulsada per l’Institut Ramon Llull, la NewArtFoundation / BEEP Collection, l’Hangar Centre de Producció i Investigació d’Arts Visuals, l’Universitat Oberta de Catalunya (UOC / ISEA Barcelona) i l’OFFF Barcelona, amb la col·laboració del Sónar+ D, l’Arts Santa Mònica i l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).
Després de dos anys de presència a l’Ars Electronica a través de la col·lecció BEEP de Reus, col·lecció catalana de referència internacional exclusivament dedicada a l’art electrònic i digital, en aquesta edició Barcelona hi participa amb una proposta que posa de manifest el caràcter polièdric, heterogeni i interconnectat de la seva comunitat. Tota la programació forma part de la 41a edició de l’Ars Electronica Festival, que sota el lema In Kepler ‘s Gardens. A global journey mapping the ‘new’ world (Als jardins de Kepler. Un viatge global mapejant el ‘nou’ món) pretén eludir les dificultats sorgides arran de la emergència sanitària, apostant per un nou format, reminiscència de la revolució cosmogònica del cèlebre astrònom alemany Johannes Kepler sobre els moviments dels planetes en la seva òrbita al voltant de el Sol.
Després de 40 anys sent l’epicentre de l’escena creativa basada en les noves tecnologies de la comunicació i la creativitat digital, per a la seva 41a edició Ars Electronica s’obre cap a una revolució conceptual que li permet sortejar les inevitables problemàtiques que implica l’organització d’un festival d’aquesta envergadura en temps de pandèmia. Davant la impossibilitat de realitzar un esdeveniment que en 2019 va reunir a Linz durant 5 dies a 1.449 artistes i científics i 110.000 visitants de 45 països, per a l’edició 2020 Ars Electronica ha volgut dibuixar una nova cosmogonia on Linz es converteix en l’epicentre d’un festival deslocalitzat o multi localitzat al voltant de el qual graviten 120 ciutats que, com Barcelona, retransmetran la seva programació en streaming a través del web del festival.
Totes les ciutats convidades seran gardens, jardins distals d’un festival que a Linz té lloc als jardins de la Universitat Johannes Kepler, Kepler ‘s Gardens, encara que gran part de les propostes tindran una presència virtual i conferències, debats i concerts es retransmetran en temps real a través del web del festival.
La proposta de l’Ars Electronica Garden Barcelona s’articula a partir d’una exposició de l’Arts Santa Mònica de Barcelona titulada Garden Barcelona Show, que reunirà les produccions i adquisicions més recents de la Col·lecció BEEP, com per exemple ‘Vestibular_1′ d’Albert Barqué-Duran & Marc Marzenit, que s’estrena en aquesta ocasió; així com un recull d’obres produïdes a Hangar. Aquestes creacions són fruit d’unes beques concedides a Mònica Rikić per “New Home of Mind”, Roc Parés per “Doble Consciència” i Santi Vilanova per “Forms – Screen Ensemble”. Els tres projectes han estat seleccionats a través d’una convocatòria pública de producció i exhibició de l’Institut Ramon Llull, NewArtFoundation i Hangar en col·laboració amb BEEP Collection.
El Garden Barcelona Show es prolongarà fins al 20 de setembre, ja que participarà en l’edició extraordinària del Sónar+D que se celebrarà al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona el 18 i 19 de setembre. Entre les propostes del festival també hi haurà un cicle de taules rodones gratuïtes al Museu del Disseny de Barcelona i un taller i una Algorave(concert de música per ordinador amb programació en temps real) a Hangar.
El programa es completa amb els Taxis, un conjunt de càpsules audiovisuals que, com el seu nom indica, s’encarregaran de portar el públic de visita virtual pels estudis d’alguns dels artistes més rellevants de l’escena electrònica i digital de Barcelona. Tots els esdeveniments seran presencials i es retransmetran en streaming a través del web d’Ars Electronica. Després de la clausura del festival romandran disponibles a la xarxa. Els Taxis també continuaran sent accessibles.
Articles com aquest són possibles gràcies a la vostra ajuda, que permet que Núvol continuï endavant i ofereixi continguts de qualitat. Si voleu contribuir a l’existència del diari digital de cultura en català, podeu subscriure-us aquí.