Unes quantes dones més al TNC

24.05.2017

S’ha presentat en societat la temporada 2017-2018 del Teatre Nacional de Catalunya. Una temporada amb presència de més autores i directores, com ha volgut recalcar Xavier Albertí a la roda de premsa, però no feminista (no fos cas), amb alguns noms habituals de l’esfera albertiana i alguns de nous. I cap Shakespeare, que aquest any toca fer guaret. La darrera confirmació, d’ahir mateix, és la de la coreògrafa alemanya Sasha Waltz, que retornarà a Barcelona amb el seu espectacle Allee der Kosmonauten. Som-hi.

Alícia Gorina dirigirà ‘Blasted’ (Rebentats) de Sarah Kane. © David Ruano / TNC

Durant la propera temporada es podran veure un total de vint-i-sis espectacles al TNC: set a la Sala Gran, set a la Sala Petita i dotze a la Sala Tallers. Albertí explica que la programació està centrada en “la identitat i la dignitat” i que, essent conscients que “només des dels marges podrem bastir discursos sòlids sobre els paranys que amenacen la nostra dignitat”, s’ha volgut donar protagonisme a realitats que mereixen trepitjar amb més força els escenaris de la nostra vida pública. Això s’exemplifica amb espectacles com Fuck in progress, de l’Associació Kiakahart, que amb direcció de Jordi Cortés reuneix dalt de l’escenari a ballarins amb diferents tipologies de cossos, amb discapacitats o sense. O amb Claudia, de La Conquesta del Pol Sud, un espectacle de teatre documental on l’argentina Claudia Victoria Poblete Hlaczik explica com va descobrir que qui creia que eren els seus pares en realitat no ho eren, i que era filla de desaparecidos de la dictadura argentina.

La temporada s’iniciarà amb Islàndia, segons Albertí “la millor obra de Lluïsa Cunillé”, que situada a la gran crisi global de 2008 narra el pelegrinatge iniciàtic d’un adolescent islandès cap a Nova York, a la recerca de la seva mare. Xavier Albertí dirigirà aquest text interpretat per deu actors: Lurdes Barba, Manel Barceló, Paula Blanco, Joan Carreras, Oriol Genís, Àurea Márquez, Jordi Oriol, Albert Pérez, Albert Prat i el debutant (i protagonista) Abel Rodríguez. El director llança aquesta pregunta a l’aire: “On comença la llibertat individual en un món tan intervingut econòmicament?”. Lluïsa Cunillé també serà present al TNC amb un altre muntatge, a l’octubre a la Sala Tallers: la versió en òpera de cambra d’Après moi, le déluge, un dels seus textos més traduïts i representats, que compta amb la composició i direcció musical de Miquel Ortega i la direcció escènica de Jordi Prat i Coll. L’obra va ser dirigida la temporada 2007-2008 per Carlota Subirós al Teatre Lliure, protagonitzada per Vicky Peña i Andreu Benito.

Abel Rodríguez protagonitzarà ‘Islàndia’, de Lluïsa Cunillé. © David Ruano / TNC

La Sala Gran s’obrirà amb Desig sota els oms, d’Eugene O’Neill i amb direcció de Joan Ollé, un text clàssic nord-americà que fins ara mai no s’ha representat en català, i que parla dels temps de la Gran Depressió amb reminiscències de la tragèdia grega. Albertí creu que és molt revelador rellegir aquest text fundacional del teatre nord-americà amb el context actual del mandat de Donald Trump. El text serà interpretat, entre d’altres, per Ivan Benet, Pepo Blasco, Laura Conejero, Pep Cruz o Santi Ricart. A mitjan novembre arribarà a la Sala Tallers l’espectacle Parlàvem d’un somni, amb dramatúrgia i direcció de Jordi Coca: una versió lliure de la conversa entre Pasqual Maragall i Maria Aurèlia Capmany al carrer Mallorca de Barcelona, que va iniciar la col·lecció impulsada pel periodista Xavier Febrés Diàlegs a Barcelona. Un alcalde i una regidora de Cultura que en aquell temps (1984) encetaven els seus respectius càrrecs, i que en escena seran interpretats per Òscar Intente i Anna Güell.

Durant les festes nadalenques la Sala Gran acollirà la producció de la Compañía Nacional de Teato Clásico (CNTC) El perro del hortelano, de Lope de Vega, amb direcció d’Helena Pimenta. Amb aquesta comèdia, escrita entre 1613 i 1618, Lope va trencar totes les convencions de rol i gènere, amb una comtessa Diana que utilitza tot el seu enginy i la seva intel·ligència per enderrocar les barreres socials aparentment més inamovibles. A la Sala Tallers es podrà veure, a finals de desembre la producció guanyadora del Premi Quim Masó 2016: Medusa, un espectacle de La Virgueria a partir de la novel·la homònima de Ricardo Menéndez Salmón sobre el cineasta, fotògraf i pintor Karl Gustav Friedrich Prohaska, testimoni de totes les atrocitats del segle XX. El muntatge compta amb l’adaptació de Pablo Ley i la direcció d’Aleix Fauró, i serà interpretat per Pepo Blasco, Patrícia Bargalló, Isis Martín i Sergi Torrecilla.

‘El perro del hortelano’, de Lope de Vega, amb direcció d’Helena Pimenta. © CNTC

Al gener del 2018 la Sala Petita veurà l’estrena de Blasted (Rebentats), el primer text de Sarah Kane (estrenat el 1995 al Royal Court de Londres) i considerat una de les fites teatrals del segle XX. Generadora d’enorme polèmica a la seva estrena, el teatre de la violència conreat per Kane va tenir grans detractors com el crític Michael Billington i defensors il·lustres com Edward Bond o Harold Pinter. Aquí comptarà amb la traducció d’Albert Arribas i la direcció d’Alícia Gorina, i la proposta serà protagonitzada per Pere Arquillué i Marta Ossó (a l’espera de trobar el tercer intèrpret). Al febrer arribarà una versió del Frankenstein de Mary Shelley, amb adaptació de Guillem Morales i direcció de Carme Portaceli, protagonitzada per Joel Joan i Àngel Llàcer.

Carlota Subirós tornarà a posar en escena un Àngel Guimerà (després de la seva Maria Rosa de la temporada passada), però en aquest cas un text molt poc conegut pel gran públic, Sol solet. Tot i que el títol ens remet a la cançó infantil, aquest text (del qual no existeixen edicions contemporànies) és un retrat molt precís de la sexualitat femenina de principis del segle XX (va ser estrenada el 1904), on la Munda, la seva protagonista, és una mena de versió femenina del Sebastià de Terra baixa. L’obra compta amb dramatúrgia de Ferran Dordal i escenografia de Max Glaenzel i serà interpretada per Mercè Aránega, Laura Aubert, Javier Beltran, Roger Casamajor i Ramon Pujol.

Carme Portaceli dirigirà ‘Frankenstein’, amb Àngel Llàcer i Joel Joan. © David Ruano / TNC

A la primavera arribarà a la Sala Tallers el muntatge Que rebentin els actors, amb autoria i direcció de l’uruguaià Gabriel Calderón. Aquesta comèdia tracta el tema de la dictadura unint política i ciència-ficció, ja que es barreja una màquina del temps amb un sopar familiar nadalenc, i l’espectacle farà temporada a Madrid i gira per Espanya. Els protagonistes del muntatge seran Albert Ausellé, Imma Colomer, Francesc Ferrer, Lina Lambert, Anna Moliner, Ferran Rañé i Sergi Torrecilla. Al maig s’estrenarà la coproducció del TNC i La Brutal La importància de ser Frank, d’Oscar Wilde, amb traducció de Jame Melendres i versió i adaptació de David Selvas. Laura Conejero, Miki Esparbé, Mia Esteve, Paula Jornet, Paula Malia, Norbert Martínez i David Verdaguer protagonitzen la proposta d’una de les comèdies clàssiques de Wilde, sobre els embolics amorosos i les dobles vides de dos joves britànics.

La Sala Gran veurà l’estrena al maig de Temps salvatge, de Josep Maria Miró, un gran muntatge per a deu actors amb direcció de Xavier Albertí. Aquest encàrrec (que l’autor està acabant d’escriure en aquests moments) vol ser una reflexió sobre la incertesa i la violència que regnen els nostres dies, on sovint són els immigrants i els refugiats qui veuen les nostres pors descarregades sobre ells. Albertí afirma que “és una obligació moral d’aquest teatre” programar teatre català contemporani, i Miró s’estrenarà d’aquesta manera a la Sala Gran sent un autor “jove” (llegeixi’s, amb 40 anys).

Laia Manzanares protagonitzarà ‘Temps salvatge’, de Josep Maria Miró. © David Ruano / TNC

Entre les propostes de teatre familiar destaquen My baby is a Queen, de La petita malumaluga, que després de Bítels per a nadons es fixen en aquesta ocasió en la música de Queen per presentar una proposta interactiva sobre les pluralitats d’identitat, la diferència i el gènere. O l’espectacle Screen Man, de Tian Gombau i Teatre de l’home dibuixat, protagonitzat per Pomodoro, un ésser que comença sent una projecció i acaba convertint-se en un titella real. La companyia Circ Vermut presentarà Ni cap ni peus al Taller de pintura del TNC, durant el mes de maig, en un espectacle de circ contemporani que combina els malabars, la roda Cyr, el pal xinès i la manipulació d’objectes.

Pel que fa als números, a la temporada que ara es tanca s’ha batut el rècord en abonaments, arribant als 4.613 abonats, i a partir del 24 de maig s’inicia la campanya d’abonaments de la temporada 2017-2018. Hi ha ofertes des dels 30 als 100 euros, i com a novetat s’inclou que no cal triar el dia en què es desitja veure l’espectacle, i que es podrà triar allò que es vol veure i quan es vol veure durant tota la temporada. Una altra novetat és l’abonament duo, que permet bescanviar dues entrades correlatives per al mateix espectacle.