TRANSaccions entre el Mercat i la Hiroshima

10.03.2017

Dijous va començar el cicle d’arts vives TRANSaccions, comissariat per Marc Olivé, que tindrà lloc al Mercat de les Flors i a la Sala Hiroshima fins al 2 d’abril. Cos, gènere i performance són els tres eixos sobre els quals bascula la programació que porta a Barcelona alguns dels millors noms de la creació escènica contemporània.

El programa del TRANSaccions ja és una peça artística, que permet crear infinitud d’imatges

El programa de mà de TRANSaccions és tot ell una declaració d’intencions: un llibre amb molta imatge i poc text, on totes les pàgines estan tallades en tres trossos, fet que ens permet crear imatges i cossos diferents fins a l’infinit. Crítica, debat i creació s’entrecreuen en espectacles que portaran l’acció teatral, la dansa, la performance  o la instal·lació artística a les dues sales del Poble Sec. Noms d’aquí com Sonia Gómez o El Conde de Torrefiel, o artistes reconeguts internacionalment com La Ribot (amb les seves peces distingides) o el búlgar Ivo Dimchev (que presenta dos espectacles a la Hiroshima).

“Em fa molta il·lusió presentar aquest cicle, encara que no l’hagi fet jo”, deia Àngels Margarit, en un dels seus primers actes en públic com a directora del Mercat de les Flors. “No pretenem ensenyar res de nou”, continuava Olivé, ja que alguns dels artistes presents al cicle ja han actuat a Barcelona en altres ocasions. El Mercat de les Flors es caracteritza, segons el comissari, per donar veu i espais a allò que passa a la societat, per tant era natural que la Sala Hiroshima entrés a formar part d’aquest cicle, representada pel seu director artístic Gastón Core.

Una imatge de l’espectacle de El Conde de Torrefiel que es podrà veure al TRANSaccions

La presentació també va comptar amb la presència de Tanya Beyeler, de El Conde de Torrefiel, que va afirmar que l’humor recorre la majoria d’aquestes propostes (la seva companyia presenta Escenas para una conversación después del visionado de una pel·lícula de Michael Haneke). Per a ells l’humor és un mecanisme per a distanciar-se, en un espectacle que mostra com la crisi econòmica va arribar fins i tot a les relacions afectives i socials, com un “esclat de merda a la cara”.

El llenguatge de la majoria de propostes del TRANSaccions és molt frontal, molt pop, molt directe, i Gastón Core va ressaltar que a la Hiroshima es podrà veure l’espectacle de Trajal Harrell Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church(s), la versió d’una peça que fa anys que gira per tot el món, en diferents formats. La Ribot visita el Mercat de les Flors per tercera ocasió, que va presentar per darrer cop les seves peces distingides al desaparegut festival Inn Motion, dirigit per Simona Levi, en la seva edició del 1997. El seu projecte va començar l’any 1993 i és una col·lecció del que han d’acabar sent un centenar de peces, de diferents tipus i durades, que uneixen la dansa, la performance i la instal·lació. En aquesta ocasió comptarà amb la interpretació, a part d’ella mateixa, de Juan Loriente (un dels actors mítics dels muntatges de Rodrigo García) i el ballarí sud-africà Thami Manekehla.

 

 

El TRANSaccions també comptarà amb un cicle de conferències titulat Who’s on stage? sobre Gènere, circ i arts escèniques, amb ponents com Tiina Rosenberg (de Suècia) o Emilie Salamero (de França) i amb una taula rodona sobre Arts escèniques i Gènere, amb Lian Bell, el Projecte Vaca i altres ponents.

Per a més informació sobre el cicle i per comprar les entrades podeu consultar el web del Mercat de les Flors.