Timecode i la incomunicació

23.02.2017

Timecode és el curtmetratge català del qual tothom parla. Premiat al Festival de Canes i nominat als Oscars de Hollywood, està dirigit pel barceloní Juanjo Giménez. Si encara no l’heu vist, el diari ARA l’inclou dins d’un DVD junt amb altres treballs del director que posarà a la venda aquest cap de setmana.

Fotograma del curt Timecode (2016)

Fotograma del curt Timecode (2016)

No és estrany que Timecode estigui classificat a la categoria de “personatge amb incomunicació” dins de la plataforma Filmin. Sobretot si es creu que la dansa no és una manera de comunicar-se. Però això és el que ens ensenya aquesta peça breu, de 15 minuts, plena de silencis i curta de paraules, on els seus personatges s’acaben comunicant a través del ball.

El curt, premiat al Festival de Canes, Goya al millor Curtmetratge i nominat als Oscars com a Millor Curtmetratge de Ficció, és el resultat de la feina de Juanjo Giménez (Barcelona, 1963). Giménez és l’autor d’altres curts premiats en festivals nacionals i internacionals, com Rodilla (2009), Nitbus (2007), Máxima Pena (2005) i Libre Indirecto (1997). També té experiència en el món dels llargmetratges.

A Timecode, la protagonista és Luna (Lali Ayguadé), una vigilant de seguretat que treballa en un pàrquing. Cada dia saluda el seu company de feina, Diego (Nicolás Ricchini), amb qui només coincideixen durant el canvi de torn. La trama reflecteix una relació que no es construeix amb paraules, sinó en una passió que els dos descobreixen accidentalment i que els espectadors veuen a través de les gravacions de vigilància: la dansa.

Joan Burdeus, crític de la secció de Pantalles de Núvol, afirma que “la decisió de mostrar la coreografia a través dels monitors de videovigilància és fonamental per expressar la relació entre els dos protagonistes”. L’espectador podria rebre la imatge directament, però el director ha preferit posar-hi el filtre dels monitors, amb els detalls que això implica: dades de l’hora, imatge no del tot definida, sensació d’ull de peix. “La fredor de la petita pantalla respecta la qualitat efímera de les trobades i manté l’aura de misteri, com si, igual que els protagonistes, nosaltres tampoc poguéssim suportar el contacte humà sense una distància de seguretat”.

Aprofitant la nominació del curt als Oscars, el diari ARA ofereix el pròxim cap de setmana —25 i 26 de febrer— un DVD que inclou aquest curt i les altres quatre produccions breus de Juanjo Giménez.