Territoris de llibertat

4.10.2016

El Mercat de les Flors inaugura la nova temporada amb una doble presentació: l’obra Tres corbes de nivell de Perejaume, que decora l’entrada de la Sala Maria Aurèlia Capmany; i la programació d’aquest període 2016-2017, que rep el títol Territoris de llibertat.

L'obra 'Tres corbes de nivell' de Perejaume. Mercat de les Flors

L’obra ‘Tres corbes de nivell’ de Perejaume. Mercat de les Flors

“Tinc una part de gestor i una part d’artista”, diu Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors. El teatre comença la nova temporada amb una inauguració: l’obra de Perejaume que s’ha instal·lat al foyer de la sala Maria Aurèlia Capmany. El director de l’equipament s’ha vist obligat a posar una paret a l’entrada de la sala per qüestions de seguretat, i per fer que la remodelació s’adeqüés a l’espai ha decidit adornar-ho amb una obra d’art.

És així com la part de gestor i la part d’artista de Casadesús van decidir posar-se en contacte amb Perejaume. L’artista i poeta va acceptar l’encàrrec i aquest divendres 30 de setembre va fer pública la seva obra. Es tracta de Tres corbes de nivell, una peça que consta de tres tapissos fets amb ordit de fil de niló negre. Els tres tapissos fan referència a tres turons catalans, i mesuren el mateix que mesura la corba de nivell que hi ha entre els turons. És a dir, un tapís fa 56cm de llarg; l’altre 66cm, i l’últim 124cm.

Com que la paret és més curta que els tapissos, aquests es cargolen formant unes bobines a la part dreta de l’envà. Una tira simbolitza el Cim del Monteixo; l’altra, el Puig de Gallicant, i la darrera, el Turó de Monterols. “He escollit les muntanyes de forma aleatòria”, explica l’artista, que cita Llull tot dient que “cap objecte no es defineix per si mateix sinó per un acte”. Per aquesta motiu, Perejaume ha volgut materialitzar l’abstracció i corporificar les convencions gràfiques. És a dir, agafar les mesures reals del perímetre de cada corba i, en comptes de convertir-ho en un número, convertir-ho en tres tapissos físics. Les persones que han teixit la peça hi han dedicat 1.785 hores, per acabar creant el que “més que una peça narrativa són tres ratlles de vers”, afirma Perejaume.

Aquesta obra és la tercera del patrimoni artístic del Mercat, que compta amb la cúpula de Miquel Barceló i la paret de càntirs de Frederic Amat. Segons Collboni, tinent d’alcalde d’Empresa, Cultura i Innovació de l’Ajuntament de Barcelona, aquesta nova obra d’art del Mercat de les Flors demostra que “la cultura de proximitat no és antitètica amb l’avantguarda i la modernitat”.

La que tampoc és antitètica amb l’avantguarda i la modernitat és la nova programació del Mercat, que enguany s’aplega sota el títol Territoris de llibertat. “Volem fer una reflexió sobre què és la dansa”, explica Casadesús, “perquè nosaltres creiem que té una lliure interpretació”. Enguany, l’eix temàtic de les propostes que acull el Mercat és la dramatúrgia: Com s’ho fa la dansa per explicar històries? Quines trames fan possible la màgia de la comunicació amb el moviment i el cos?

La programació es divideix en cinc itineraris per a cinc perfils de gent diferent: Vindràs sí o sí, que inclou obres que el Mercat considera imprescindibles com 4 i 5 de Tao Dance Theater o La piel del huevo te lo da de la companyia Sol Picó; l’itinerari Et vols iniciar?, per aquelles persones que no acostumen anar a veure dansa, on hi trobem espectacles com Festival HOP: no sin mis huesos, de la companyia Iron Skulls o Hallo, de Martin Zimmermann.

Els altres tres itineraris són Cal estar atent, a partir d’això tot bé, on hi trobarem Ferran Carvajal amb Not a moment too soon o Juan Carlos Lérida amb Al baile; la programació Per persones amb amistats perilloses, on hi trobem espectacles peculiars com P Project d’Ivo Dimchev, The WOMANhouse d’Andreas Constantinou o el Festival Sâlmon que organitza la fàbrica de creació Graner i que ofereix múltiples propostes “per a un públic curiós”. L’últim itinerari és Per a petits genis, on el Mercat es centra en oferir uns bons espectacles pedagògics que juguin amb la participació dels infants a la sala. De les obres per als més petits destaca L’après-midi d’un foehn, de la companyia Non Nova, on Phia Ménard juga a crear una realitat nova a partir de bosses de plàstic i aire.

La presentació d’aquesta temporada es va dur a terme a la Sala Maria Aurèlia Capmany i va comptar amb Ballarina, un espectacle que està preparant la companyia Antigua i Barbuda i del què els assistents a la presentació de la temporada del Mercat en van poder veure dos trossos. L’obra obrirà la temporada, es representarà els dies 7 i 8 d’octubre i compta amb una ballarina gegant feta per l’artista Oscar de Paz amb fusta, metall i d’altres materials. Entre d’altres persones, la periodista cultural i col·laboradora de Núvol Clàudia Brufau va sortir a l’escenari per recomanar les obres que, segons ella, no ens podem perdre d’aquesta temporada 2016-2017 al Mercat de les Flors. Un Mercat que, per cert, ben aviat començarà una nova etapa: ja està convocat el concurs per al nou director/a que substituirà la part gestora i artística de Francesc Casadesús. De moment, però, centrem-nos en la dansa.