Temporada Alta té 41 anys i és dona

14.12.2016

El festival organitzat per Bitó ha acabat la seva 25a edició, i tot són xifres espaterrants, sobre les que destaquen un 96% d’ocupació i un total de 47.728 espectadors. El Temporada Alta corre el perill de morir d’èxit? Segons Salvador Sunyer, el seu director artístic, aquest és un festival fràgil.

Ursina Lardi a 'Mitleid', de Milo Rau.

Ursina Lardi a ‘Mitleid’, de Milo Rau.

“Perdoneu que siguem tan pesats” va començar dient Sunyer en la seva xerrada al dinar amb la premsa organitzat a Barcelona. Acompanyat de Narcís Puig, adjunt de direcció artística, i Albert Olivas, cap de comunicació i públics, Sunyer va anar explicant les xifres de l’edició que es va tancar el passat 4 de desembre. “La culpa de l’èxit és del Narcís”, va bromejar, atribuint l’èxit del Temporada Alta passat a la programació, l’arrelament del festival a Girona i la zona, i la comunicació, realitzada tant a nivell generalista com digital. Entre els èxits d’aquesta edició va destacar la setmana dels programadors, on va acabar venint més gent de la que hi cabia, i que donarà uns fruits en forma de gires nacionals i internacionals dels muntatges de Krystian Lupa (Davant la jubilació) i Àlex Rigola (Who is me. Pasolini), per exemple, però també de companyies petites com El Solar, Agencia de Detectives de Objetos (Primer álbum) o CaboSanRoque (No em va fer Joan Brossa). Sunyer creu que tots els teatres i festivals haurien d’oferir més espai a les seves programacions per a la creació contemporània, i cita els Afasians de Los corderos i Za! com un espectacle ideal per apropar la creació escènica als espectadors més joves.

Entre el ball de xifres proporcionat (en forma d’elegants infografies), destaca la bona ocupació en tots els gèneres, ja sigui en dansa contemporània com en teatre, circ, familiar o creació contemporània, i que l’espectadora del Temporada Alta és dona i té una mitjana de 41 anys. Un 63% dels compradors d’entrades han sigut dones i un 37% homes, fet que segueix demostrant com el teatre (català) viu, principalment, de les dones que, soles, amb amigues o amb les seves parelles omplen les sales. Seguint amb les xifres, gairebé 150.000 persones de 115 països han visitat el web del Temporada Alta i el blog #plusTA, arribant fins als 35.000 likes de persones vinculades a les xarxes socials. Entre les curiositats logístiques, en aquesta edició s’han begut 8.750 ampolles d’aigua, 184 ampolles de cava i 602 ampolles de vi (a les estrenes) (després a casa seva tothom fa el que vol), i s’han llogat 354 cadires, 6 pianos, 7 plantes tropicals i un ring de boxa.

“El Temporada Alta és un festival estrany, amb diners d’aquí i d’allà”, reconeix Sunyer, detallant que en aquesta edició s’ha rebut encara més finançament per part d’empreses privades, que “no han posat mai cap condició artística” però que se’ls ha donat una contrapartida. S’han afegit i allargat funcions, d’aquells espectacles que la taquilla cobreix, i Sunyer afirma que en els propers anys no variaran obstensiblement els preus de les entrades, però que gradualment apujaran els cars i reduiran els barats. L’IVA cultural segueix sent del 21%, cosa que provoca que de la subvenció de 59.000€ del Ministeri de Cultura que reben se n’han retornat 121.000 al Ministeri d’Hisenda. “No sé si s’ha de considerar una subvenció o un descompte”, diu Sunyer. El futur del Temporada Alta ha de passar per la connexió amb Europa, però enlloc de quedar-nos el pitjor dels nostres veïns de nord enllà (“que cada cop sigui legalment més difícil fer teatre en espais no convencionals”) hem d’importar les seves bones condicions econòmiques a l’hora de produir i distribuir espectacles.

 

Com ja és tradició, el Temporada Alta d’enguany va començar amb un curt. Aquest:

 

I per a acabar, n’han fet un altre. Aquest:

 

Tornarem a Girona i Salt l’any que ve (sense tatuatge, ja m’ho perdonaran).