Poció de poesia experimental

29.10.2012

El grup de recerca Poció, en el marc del projecte subvencionat “La poesia experimental catalana entre 1959 i 2004” (FFI2010-18880 subprograma FILO), ha organitzat les Jornades Internacionals de Poesia Experimental: poètiques, crítica i recepció, celebrades al MACBA aquests passats 24, 25 i 26 d’octubre de 2012.

 

"Poema visual”, 1971.

Tot començava el dimecres amb la presentació dels llibres Fora de l’umbracle, un llibre inèdit de Joan Brossa i Barcelona: Visual Culture, Space and Power de Carlota Caulfield i Helena Buffery. Dos exemples més de l’interès creixent aquí i als Estats Units per aquest tipus de poesia. De les diferents intervencions, em vaig quedar amb un parell de sentències que em van acompanyar de camí cap a casa, mentre pujava per les Rambles, i amb les quals encara avui hi penso. D’una banda, el pedestal són les sabates que va deixar escrit Brossa. De l’altra, a Barcelona ja no hi ha papallones que ens deia Xavier Canals.

L’endemà, dijous, per motius laborals, em vaig perdre els actes programats del matí. Tanmateix en vaig rebre notícia mitjançant el twitter. Dues piulades de Laura Borràs informaven que Oreto Domènech, una de les ponents de la taula de comunicacions a l’entorn dels models d’anàlisi de la poesia experimental, havia fet una brillant lectura comparada d’obres d’èlit de Larsen, Abrahams, Strickland i Kruglanski.  A més, penjava el poema visual URGENT de Josep M. Calleja i explicava que, per moments, se sent definida pel mateix.

Quan vaig arribar a la tarda, vaig sentir com Montse Chanivet parlava amb membres del grup Aranhiças & Elefantes que també havien participat a la taula del matí. Els felicitava i els expressava que li havien vingut ganes d’aprendre portuguès per entendre millor el seu art, basat en un desequilibri de paraules, imatges i sons.

El dijous s’acabava donant tot el protagonisme a Enzo Minarelli, Bartomeu Ferrando, Franck Leibovici i Gustavo Vega. De la part més acadèmica de les seves intervencions, caldria quedar-se amb el reconeixement de la poètica de la poesia experimental que van exemplificar en les seves brillants actuacions. La de Minarelli centrada en la poesia i les seves relacions amb el so, l’escriptura, el vídeo i l’espectacle; Ferrando fent una representació de la lectura de la visualització; Leibovici amb una pràctica poètica centrada en la lectura simultània de diferents correus electrònics, metàfora del món en el qual vivim. I, finalment, Vega ens regalava un sonet comestible.

Divendres, jornada final. Les diferents ponències i comunicacions del dia van girar a l’entorn de les poètiques i la recepció de la poesia experimental. Van permetre estimular el debat sobre nous discursos crítics i van proporcionar noves eines d’anàlisi d’aquest tipus d’art. I, sobretot, com va recalcar Glòria Bordons a les conclusions, van manifestar una clara defensa de la llibertat d’expressió. Després de les magnífiques actuacions poètiques de Vicenç Altaió, Friedrich W. Block, Eduard Escoffet, Carles Hac Mor i Laure Limongi vam acabar amb un sopar de germanor a l’Hotel Espanya. Un lloc ideal per a unes jornades Internacionals. Tot plegat, sublim.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

2 Comentaris
  1. Hola! Gràcies Jordi Clopés per aquesta ressenya i per fer-te’n ressò de les piulades referents a la meua intervenció. La taula va ser molt i molt interessant. Ana Díaz-Plaja i Joan Manuel ens van explicar els punts fonamentals de la seua línia de recerca sobre poesia visual, que passa per analitzar altres aspectes de què es nodreix, com per exemple l’aspecte lúdic dels abcdaris infantils i de moviments com el lletrisme. Després es va llegir el resum de Rodolfo Franco que finalment no havia pogut acudir. També van participar un grup de poetes joves “Aranhiças&Elefantes” que van fer una molt interessant reflexió sobre la crecaió poètica com a acte de rebel·lia i ho van explicar tot en forma de performace poètica, usant la veu, les repeticions, l’eco, el vídeo… Va sérfantàstic! Aquest grup de poetes joves portuguesos tenen una pàgina a Facebook https://www.facebook.com/aranhicaselefantes i un blog http://aranhicaselefantes.blogspot.com

  2. Caram, quines sessions més interessants. El problema és que ara ens fan pencar massa a l’institut i no tenim gaire temps per formar-nos, però vaja, segur que va estar la mar de bé.