Miraestels, de Barcelona al món

30.06.2017

Al Port de Barcelona hi ha dues escultures flotants de color blanc nuclear. Representen un home que mira el cel, amb les cames obertes i les mans creuades a l’esquena. Tothom l’ha vist, però pocs saben que és de l’artista Robert Llimós. Ara, el Museu Marítim l’homenatja amb una petita exposició anomenada “Miraestels, de Barcelona al món”, que es pot veure fins al 3 d’octubre.

El Miraestels està ubicat al port de Barcelona | Foto: Claudi Puchades

Fa anys que els treballadors del Port de Barcelona donen com a regal institucional una escultura d’un badoc, una persona que mira tranquil·lament el cel. És una versió en petit dels Miraestels, les dues escultures que floten al port de la ciutat i que se situen al costat del Maremagnum. L’obra és de Robert Llimós, un pintor i escultor barceloní de setanta-tres anys, que en porta cinquanta a l’avantguarda artística de la capital catalana.

Però poca gent sap que el Miraestels és de Llimós, ni tan sols la regidora del districte de Ciutat Vella, Gala Pin, s’havia parat a pensar mai de qui era l’obra: “Mai havia reflexionat sobre aquesta escultura que veiem tants cops”, explica, “però ara veig que vincula la ciutat amb el mar i em convida a repassar de quina manera vull estar en aquest univers”.

L’any 2007, el president del Saló Nàutic de Barcelona, Enric Puig, va descobrir l’escultura en una prova pilot per instal·lar-la a l’aigua que es va fer a Sitges. Puig va quedar enamorat de la seva originalitat i va voler que fos un reclam visual pel port. L’any 2010, com a commemoració del rècord de la regata Nova York – Barcelona, la Fundació Navegació Oceànica Barcelona va regalar al port les dues escultures. La instal·lació definitiva es va fer a la primavera de 2010, i la il·luminació nocturna, l’estiu de 2015.

Roger Marcet, director del Museu Marítim de Barcelona, Gala Pin, regidora de Ciutat Vella, Robert Llimós, escultor, pintor i creador de l’obra Miraestels, Manel Galán, cap de Relacions Internacionals i Promoció del Port de Barcelona, i Joan Anton Català astrònom, divulgador científic | Foto: Comunicativa Events

“Si no fos pels arbres, des de dalt del Museu Marítim podríem veure els Miraestels”, diu Roger Marcet, director de la institució en qüestió. Ara, el Museu permet veure per primera vegada de tant a prop l’escultura flotant de Llimós. La figura humana en qüestió medeix 3,5 metres d’alt, i forma part d’una sèrie d’escultures de diferents mides i materials, però que giren al voltant de la figura d’aquest ésser que mira el cel.

Però quin és el significat del Miraestels? A l’acte d’inauguració de l’exposició, l’astrònom Joan Anton Català va imaginar que l’obra que mira el cel des del mar podia voler dir diverses coses: que l’home s’està buscant a si mateix, que vol entendre el seu origen i que busca respostes, per exemple. El significat se’l pot imaginar cadascú, perquè ni el mateix artista el concreta: “Avui en dia, moltes persones s’estan ofegant al Mediterrani”, destacava Llimós, “Potser aquesta escultura també pot ser un record seu”.

La realitat, però, és que a l’origen del Miraestels hi ha un homenatge a l’artista Joan Brossa. Concretament, al poema El saltamartí:

“Ninot
que porta un
pes a la base i que
desviat de la seva posició
vertical, es torna a posar
dret.
El poble”
(1963)

Aquest poema es refereix a l’home que mira amunt com una representació simbòlica del poble, que sempre s’aixeca de qualsevol contratemps. Llimós recull visualment la idea del saltamartí brossià i crea el Miraestels i dues variacions més: El caminant i Sabates Tallades. Les tres s’exposen, fins al 3 d’octubre, al Museu Marítim de Barcelona.