Mina Nasr: “La Revolució Egípcia va canviar la meva manera d’entendre l’art”

3.07.2017

A Sud-àfrica hi ha una fundació que es diu Africa Centre i reflexiona sobre la cultura panafricana, tot explorant què significa ser africà al segle XXI. Per aconseguir-ho, organitza residències d’art i programes de poesia i urbanisme, entre d’altres. Ara, l’artista egipci Mina Nasr exposa la seva obra a Barcelona de la mà de l’Africa Centre i l’Associació Jiwar.

Mina Nasr a Barcelona | Foto: Jordi Carreño

Des del 2012, la residència barcelonina Jiwar col·labora amb Africa Centre acollint artistes africans. El seu objectiu és oferir un espai on aquests puguin desenvolupar la seva obra i establir vincles amb la ciutat. La intenció és fomentar el diàleg entre un creador d’imaginari no occidental i la societat catalana. Enguany, l’artista convidat és Mina Nasr, dibuixant egipci.

Però quin tipus d’art fa? “La majoria de les meves produccions són dibuixos en blanc i negre”, explica l’artista a Núvol, que detalla que abans de la Revolució Egípcia la majoria de la seva obra eren retrats i figures, però que ara tracta qüestions que impliquen tota la societat. Les seves peces no estan exemptes de crítica social.

“The Holy Heart”, Mina Nasr, 2012

Mina Nasr busca explicar els canvis que experimenta el seu país. A mode de crònica i també de crítica, retrata una realitat fortament influenciada per dos successos que han marcat Egipte: La Primavera Àrab i la Revolució Egípcia. “La revolució va canviar totalment la meva manera d’entendre l’art”, declara; “Vaig començar a sentir-me més lligat a la gent, al carrer, a escoltar a tothom i a sentir que formava part d’un conjunt”.

Això es nota en què, per exemple, abans de la Revolució en Mina acostumava a exposar la seva obra en llocs privats, però després d’aquesta va començar a treballar al carrer. Vol que els egipcis puguin interactuar amb els seus dibuixos i la crítica que se’n desprèn, per la qual assegura no haver tingut mai cap problema.

Malgrat la seva formació com a escultor a la facultat de Belles Arts de la Universitat d’Helwan (El Caire, Egipte), Nasr treballa a través de gràfics, instal·lacions informàtiques i dibuixos, sempre remetent al contrast i dualitat pròpia de l’escultura expressada a través de llums i ombres.

L’obra de Mina Nasr aconsegueix obrir un espai de diàleg amb el seu entorn a través de la crítica i reflexió que promou en els espais públics en què mostra el seu treball. Una de les seves peces més famoses data del 2012 i és un mural en el qual retrata un cúmul de gent fent cua.

“És un retrat de les primeres eleccions que hi va haver a Egipte després del règim de Mubarak”, detalla, sobre el dibuix en el qual apareixen una vintena de persones una darrera l’altra; “Hi ha gent de tota mena: cristians, musulmans, dones, gent que ha rebut educació i gent que no; tot això es pot veure gràcies a com es comporten o com es vesteixen, però la qüestió és que tots conflueixen en un punt: volen votar”.

“Egypt Election”, Mina Nasr, 2012. Al azhar parc, El Caire, Egipte.

El mateix artista recorda haver d’esperar quatre hores dret el dia de la primera elecció parlamentària després del règim de Mubarak. Explica que ara la situació d’Egipte està millorant a poc a poc, i que la seva lluita més gran és el terrorisme: “Aquesta però ja no és una lluita individual, perquè el terrorisme és a tot arreu”, especifica.

L’associació Jiwar Creació i Societat va néixer el 2011 com una residència d’artistes que oferia un nou espai de creació i reflexió focalitzant els seus projectes en la interlocució amb l’entorn urbà. Nasr presentarà una instal·lació a l’OAC (Oficina d’Atenció al Ciutadà) del barri de Gràcia del 2 al 15 de juliol.