L’apocalipsi musical de ‘Become Ocean’ a l’Auditori

15.06.2016

Aquest dijous 16 de juny a les 20.30h podrem assistir a un nou concert del Sampler Sèries a l’Auditori de Barcelona. L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, dirigida per Brad Lubman, interpretarà Become Ocean, una peça de John Luther Adams.

John Luther Adams

John Luther Adams

John Luther Adams és un compositor molt influït per la naturalesa, en la seva obra i en la seva vida personal. Ha estat guardonat amb múltiples premis en reconeixement de la seva carrera musical, la seva implicació medioambiental i la fusió d’ambdues en una visió artística única. Al llarg de la seva vida, ha participat com a activista en diverses campanyes de defensa del medi ambient.

El 1845, Henry David Thoreau es va establir al costat del llac Walden i va viure de forma autònoma en una petita cabana durant dos anys. El seu objectiu era experimentar i descobrir l’espiritualitat en ple contacte amb la naturalesa, lluny de la societat i la vida industrial. El resultat de les seves anotacions va ser Walden, o la vida als boscos: una reflexió filosòfica, política i naturalista que ha influït nombrosos filòsofs, escriptors i artistes, com el mateix Abrams, que als anys setanta es va establir a Alaska per fer-hi una vida similar a la de Thoreau a Walden. Aquesta experiència és clau per entendre la concepció de la seva música.

La peça que podrem sentir al Sampler series –Become Ocean– sorgeix de la seva experiència d’una vida ascètica en profunda comunió amb la naturalesa, del seu amor pel paisatge d’Alaska i la seva preocupació pel medi ambient –actiu ecologista a la època, a Alaska va poder veure de prop els efectes catastròfics del canvi climàtic. La peça va obtenir el Premi Pulitzer de música el 2014 i el Grammy a la millor composició contemporània el 2015. Alex Ross l’ha anomenat “l’apocalipsi més bell de la història de la música”.

La peça comença amb una sèrie de patrons graduals de procedir lent, creant una atmosfera altament suggestiva. El paisatge boscós que imaginem esdevé progressivament aclaparador. La música deixa de representar un paisatge per esdevenir paisatge. El paisatge (la música) comença fent de guia i progressivament s’empassa el caminant (l’audiència), apropant-se molt a la idea romàntica del sublim, que ens provoca emocions plaents i alhora aterridores. Les notes del mateix Adams ens mostren les implicacions mediambientals existents en la concepció de la peça: «la vida en aquesta terra va sorgir en primer lloc de l’oceà. Mentre el gel polar es fon i el nivell del mar augmenta, els humans ens enfrontem a la possibilitat de, una vegada més, convertir-nos literalment en oceà». A la meitat del viatge comença el moment de la tornada, que avança fins arribar a la seva fi, allà on vam començar. El periple finalitza en l’origen, al qual tornem transformats per l’experiència.

Amb la mateixa entrada al concert, podreu gaudir d’un concert de Dawn of Midi, que actua a Barcelona en el marc del Sónar 2016. Aquí teniu uan mostra d’aquest conjunt.

Trobareu més informació al blog del Sampler Series.

Podeu comprar entrades pel concert aquí.