L’Akadèmia enceta un nou curs

1.09.2016

Aquesta setmana s’ha presentat la temporada 2016-2017 del Teatre Akadèmia, la seva cinquena oberta el públic, tot i que el projecte ja fa deu anys que funciona. La sala del carrer Buenos Aires està centrada en el teatre de la paraula, i en aquesta temporada presenta autors clàssics del segle XX: Williams, Ionesco, Brecht, Lorca, Sartre i Balasch.

Oriol Genís

Oriol Genís | Foto Teatre Akadèmia

Mercè Managuerra, directora artística de l’Akadèmia, ha començat l’acte destacant que a la temporada 2015-2016 hi ha hagut un augment d’un 30% en l’ocupació i d’un 33% en els ingressos respecte la temporada anterior. Falstaff, L’amant i La importància de ser Frank, totes tres produccions pròpies del teatre, han sigut les que han tingut més bona acollida per part del públic. Aquesta temporada, com a novetat, s’ampliarà l’aforament per a les produccions pròpies i algunes de les externes.

La voluntat de la sala d’erigir-se en una mena de laboratori de les arts escèniques ha provocat la creació del Programa “Encontres TAK”, amb l’objectiu d’engegar noves complicitats i donar suport a nous talents. Dins d’aquest programa hi haurà quatre línies d’actuació. La primera, “Joves en acció”, serà una coproducció de l’Akadèmia amb Projecte Ingenu (responsable de l’èxit de Top Girls, la temporada passada) que presentarà la seva versió de Yerma, de Federico García Lorca, amb direcció de Marc Chornet. La segona línia, “Ruta d’investigació”, tindrà a Moreno Bernardi com a mestre de cerimònies, en una recerca de creació a partir de la composició sonora i gestual de l’intèrpret i la dramatúrgia de l’espai escènic. Bernardi dirigirà la vetllada poètica L’altra voce, a partir de la poesia d’Alda Merini, que es podrà veure de forma gratuïta dins del cicle Aria di primavera, i al final de temporada dirigirà Després de La Nit, on el director i coreògraf italià condensarà les línies de treball dels quinze anys que porta vivint a Catalunya.

El cicle “Nous Vincles” obrirà la temporada amb la primera edició del Festival Mikro Teatre, on es mostraran peces curtes a un jurat professional i al públic en general. La peça que obtingui el Premi Akadèmia podrà gaudir d’una residència artística al teatre durant la temporada següent, i el Premi del Públic permetrà als guanyadors tornar a representar la seva peça al final de la temporada. Finalment, el cicle “Més enllà” busca connexions entre projectes que es troben en la seva fase inicial, el treball pedagògic i l’exhibició en sala, que es materialitzarà amb Lo Speziale, de MetrÒpera de Tarragona, espectacle basat en una òpera de Haydin amb llibret de Goldoni, que serà dirigit per Ramon Simó.

'La família que nunca fuimos' participa al Festival Mikro

‘La família que nunca fuimos’ participa al Festival Mikro

El 28 de setembre Boris Rotenstein estrenarà El zoo de vidre, de Tennessee Williams, una producció del Teatre Akadèmia protagonitzada per Alicia Lorente, Mercè Managuerra, Jordi robles i Jorge Velasco. Al novembre podrem veure un autor darrerament poc representat a casa nostra, Eugène Ionesco, amb el muntatge de Les cadires, dirigit per Glòria Balañà i interpretat per Carles Martínez, Míriam Alamany i Martí Atance. La desintegració de l’individu contemporani tan ben retratada per Ionesco troba en l’humor i el somni l’única via d’escapatòria possible, en una sala plena de cadires buides. Aquest espectacle s’alternarà amb Aula Brecht, muntatge sobre poemes i textos de Bertolt Brecht dirigit per Calres Grau i protagonitzat per Òscar Intente, nova versió d’un espectacle que El Globus va estrenar fa anys amb la interpretació de Feliu Formosa (traductor de les peces).

Durant les festes nadalenques Eduardo de Filippo pujarà a escena amb el muntatge Sik, Sik y otros, dirigit per Guido Torlonia, tres comèdies d’un sol acte de l’autor napolità interpretades per Xavier Capdet, Javier López, Pep Molina i Anabel Totusaus. Serà la primera vegada que el Teatre Akadèmia produeix un espectacle en castellà, amb la intenció que això facilitai una gira posterior per Catalunya i Espanya.

Al gener podrem veure No exit, una versió de la directora veneçolana Loredana Volpe de Huis clos, de Jean-Paul Sartre (A porta tancada, en la seva traducció catalana), on un home i dues dones són conduïts per un majordom a una estança tancada, on descobriran que “l’infern són els altres” i que és l’existència de l’altre la que evidencia el nostre fracàs.

El mes d’abril estarà dedicat a les dones i a Itàlia. De fet, el Teatre Akadèmia ha tingut des de sempre una relació molt forta amb aquest país, ja que l’obertura i manteniment de la sala és possible gràcies a la Fundació Nando i Elsa Peretti. Noms com Cristina Giordana (gerent del teatre), Guido Torlonia o Moreno Bernardi són presents aquesta temporada, que també tindrà a Goldoni i de Filippo entre les seves produccions. El cicle Aria di Primavera ens aproparà a la tradició de la cançó italiana, a través de quatre espectacles. Hi podrem veure Io sono Misia, un espectacle amb Lucrezia Lante della Rovere inspirat en les memòries de Misia Sert, amb confidències, memòries i cartes amb Proust, Stravinsky, Diaghilev, Picasso o Cocteau. Després arribarà el torn de Drusilla Foer, amb Eleganzissima, un recital on la socialité i musa de grans fotògrafs i estilistes explicarà records i anècdotes de la seva vida extraordinària, viscuda entre la Toscana, Cuba, Estats Units i Europa. La cantant Leontina presentarà Romantica, un espectacle musical amb cançons en català i italià, viatge per la memòria dels anys trenta i quaranta. Finalment, un grup coral d’actrius presentarà una vetllada poètica sobre Alda Merini, una de les veus poètiques més importants d’Itàlia, amb direcció de Moreno Bernardi.

Al mes de maig Agustí Estadella presentarà One arm, un text de Moisés Kaufman basat en una narració curta i un guió cinematogràfic de Tennessee Williams. L’autor va escriure el relat el 1942, que vint-i-cinc anys després es va adaptar al cinema, però els estudis de Hollywood van considerar la versió massa provocativa i mai va ser produïda.

March Chornet | Foto Teatre Akademia

March Chornet | Foto Teatre Akademia

I, finalment, al juny podrem veure Lear. La caça de l’home, d’Albert Balasch, una reflexió sobre la recerca de la identitat a través de la paraula, una reescriptura molt personal de la tragèdia de Shakespeare El rei Lear. Aquest espectacle es va estrenar dins de F.R.A.U., darrer Premi Quim Masó, que es va poder veure al Grec i que es podrà tornar a veure aquesta tardor al Temporada Alta. Interpretat per Oriol Genís, Mònica Almirall, Albert Prat, Antònia Jaume i Marta Ossó, amb direcció d’Albert Arribas, La caça de l’home és una reescriptura de l’Eclesiastès, el text bíblic que recull lleis i proverbis populars i que bàsicament diu que tot és vanitat i que la mort ens iguala a tots.

Etiquetes: