La Simfònica Mediterrània

Segons Grau, la OCM va a la recerca d'un so lligat a una manera pròpia d'entendre la música arrelada en el seu propi entorn cultural

Un any després de fer la seva primera dècada de vida, l’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM) ha presentat la seva propera temporada 2017/18. Sisena consecutiva al Palau de la Música Catalana d’aquesta formació que té origen i arrelament a Tarragona, on hi manté la mateixa temporada en paral·lel.

Orquestra Camera Musicae

Sota la direcció de Tomàs Grau i amb la figura de Salvador Mas com a principal director convidat durant les tres properes temporades, l’aposta aquest any és de creixement, augmentant el pressupost en la globalitat de la seva temporada més enllà de la què ofereix al Palau (més de 50 concerts a Barcelona, Tarragona, Lleida, Palma, Zaragoza, Madrid), fins a arribar als 700.000 euros. S’incrementa així en uns 200.000, ajustant més les entrades als preus de mercat i oferint abonaments de temporada al Palau des dels 101 euros, passant de 6 a 8 concerts a la sala barcelonina. Un número que Grau considera adequat per als objectius de qualitat que es proposen, dedicant entre una i dues setmanes mensuals de treball amb una orquestra amb intèrprets que en moltes ocasions mantenen d’altres projectes individuals, i als quals es demana un alt grau d’implicació en cadascun dels programes.

El lema escollit és “La Simfònica Mediterrània”. A més de subratllar el nou element de Simfònica que s’afegeix a partir d’ara al nom de la formació, el qualificatiu de mediterrània procura posar de manifest, com ha explicat Grau, la recerca d’un so lligat a una manera pròpia d’entendre la música arrelada en el seu propi entorn cultural. La temporada de l’orquestra s’iniciarà el proper 1 d’octubre del 2017 amb la visita de la soprano Ainhoa Arteta en un programa que inclou els últims quatre Lieder de Richard Strauss. Després arribarà el torn d’Alice Sara Ott per abordar les Totentanz de Liszt una setmana abans que ho faci amb la London Symphony Orchestra. El mandolinista israelià Avi Avital serà el convidat al novembre, interpretant un repertori centrat en Vivaldi. Fins al febrer no tornarà l’orquestra al Palau, amb l’atractiu de l’inici de Salvador Mas com a principal director convidat, en un programa encapçalat per l’Heroica. La japonesa Sayaka Shoji abordarà dues setmanes més tard el Concert per a violí i orquestra de Beethoven al costat d’una Patètica de Txaikovski que tancarà el llarg cicle que l’orquestra ha dedicat al compositor rus. L’encàrrec del Palau en el marc del 80 aniversari d’Antoni Ros Marbà marca la següent cita, confeccionada per un programa amb Wagner, Toldrà i la Primera de Brahms. Els dos últims programes, a l’abril i el maig, tindran com a convidats Sara Blanch i Albrecht Mayer. La soprano tarragonina oferirà una selecció operística de Mozart, i l’oboista alemany abordarà el Concert per a oboè i orquestra de Vaughan Williams, abans que l’orquestra tanqui la temporada amb la Setena de Beethoven. Perquè si Txaikovski ho va ser fins ara, Beethoven serà el fil conductor de la propera temporada, que inclou a més de les esmentades, l’Obertura Egmont, l’Obertura Coriolà, i la Segona Simfonia. El violoncel·lista Lluís Claret gaudirà d’una altra temporada com a artista resident, en aquest cas amb el primer Concert per a violoncel de Xostakóvitx.

A la presentació, el director Mas ha volgut manifestar la necessitat d’una transmissió generacional en l’àmbit de la música catalana, de la qual no s’ocupen instàncies que haurien de fer-ho de tal manera que es malgasta el jove talent nacional, que no troba un mercat capaç d’absorbir la seva carrera artística. Aquest és un dels perfils dels músics de l’orquestra, una iniciativa que també fa front a aquesta necessitat i amb la qual el director barceloní hi vol col·laborar, perquè sosté que “la tradició no és adorar les cendres, sinó passar la torxa”. La direcció artística de Tomàs Grau té com a principals horitzons la composició de programes atractius que incorporin les obres cabdals del repertori universal, convidats d’àmplia trajectòria internacional, un cuidat criteri artístic i la recerca d’una evolució cap a un so propi. Per consolidar tot aquest creixement traçat per a la propera temporada, serà tan important el suport del públic barceloní com la resposta a Tarragona no només de públic –que fins ara ha demostrat la seva fidelitat al projecte– sinó també de voluntat política, ja que parlem de l’única capital de província catalana que no disposa d’auditori, per la qual cosa l’OCM portarà la seva temporada un any més al Teatre Tarragona. Abans de tot això l’orquestra tancarà l’actual 2016/17 dedicant-se a Mozart durant els mesos d’abril i maig. A l’abril al costat de l’alemanya Sabine Meyer amb el Concert per a clarinet i orquestra, i al maig al costat de la catalana Alba Ventura en el 25è aniversari del seu debut amb el Concert per a piano i orquestra.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació