The New Yorker consagra Albert Serra

2.12.2014

El crític de cinema Richard Brody celebra a The New Yorker l’estrena d’Història de la meva mort d’Albert Serra a l’Anthology Film Archives de Nova York. Aquest dijous 4 de desembre el cineasta català participa amb Pere Portabella al cicle de col·loquis ‘Creadors en dos temps’ a la Filmoteca de Catalunya (19h). 

Albert Serra

Albert Serra

“No hi ha gaires proves més severes de gust cinematogràfic que les que procura el drama històric. Qualsevol director que es proposi reconstruir una imatge convincent d’un temps llunyà ha de ser capaç de crear un món comprensible”, escriu Richard Brody. “I el nou film d’Albert Serra, Història de la meva mort, és un dels drames històrics més originals i convincents dels últims anys”, afirma en el preàmbul de la seva crítica.

Brody destaca la interpretació de Vicenç Altaió, que “parla prenent-se temps per pensar mentre esculpeix en l’aire florides gesticulacions, ben bé com si donés forma al sentit en idealitzacions corporals abans de verbalitzar-lo”.

El crític se serveix de la distinció d’Isaiah Berlin entre l’eriçó i la guineu per comparar Casanova i Dràcula: “La curiositat persistent de Casanova, més pròpia d’una guineu, s’aparella amb el carisma més propi d’un eriçó de Dràcula, però Serra dispersa les seves energies i conflictes al llarg del film servint-se d’un repertori impressionant d’estampes i sons del segle XVIII.”

Brody fa un repàs de la filmografia anterior de Serra, que coneix bé, i fa esment de la retrospectiva recent del cineasta català al centre Georges Pompidou.

El crític de The New Yorker se sent especialment seduït per la bellesa de les visions que proposa Història de la meva mort. “Fa ben bé l’efecte que les seves imatges glaçades es dobleguin i s’esquerdin sota la tensió d’un conflicte interior”.

Podeu llegir la crítica de Richard Brody publicada a The New Yorker aquí.