Gamelab, la festa major del joc

27.06.2017

 

Per Sant Joan s’inaugura la temporada de les festes majors. Són moments de gresca i de trobada, d’estar amb els amics i d’agafar forces. Durant l’any, al nostre país, podem trobar molts moments interessants dedicats al món del joc. Hi ha fires, trobades, festivals i altres tipus d’esdeveniments que donen benzina a la nostra mirada lúdica.

Fumito Ueda és un dels convidats a aquesta edició del Gamelab. És el responsable de “The Last Guardian”, un dels jocs més interessants del darrer any.

Però en el meu calendari hi ha una festa major, el Gamelab. Aquest congrés dedicat als videojocs i l’oci interactiu és molt més que un esdeveniment amb diferents personalitats que venen a explicar tot allò que han après en els seus processos de creació i venda de jocs. És un préstec de cervell per entendre com funciona la indústria del joc, per descobrir quins mecanismes fan servir els grans autors de videojocs per fer-nos passar grans moments i, sobretot, per tenir criteri per apropar-me als jocs com a fenomen cultural i artístic i no com un youtuber.

Per aquest motiu, cada cop que hi he anat –i aquest any no serà una excepció–, he preparat amb anterioritat un calendari de qui vull escoltar i què m’agradaria emportar-me. Us comparteixo alguns fragments de la meva llista, perquè sapigueu què us aniré explicant des del mateix lloc dels fets.

Vivim en una època on les històries (l’storytelling li diuen al món de l’empresa) té un paper molt important per descobrir-nos continguts i per fer-nos viure experiències dignes de recordar. Però la forma d’explicar les històries al segle XXI ja no és únicament lineal. Tenim jocs on es va descobrint què ha passat, d’altres on les trames es barregen i els personatges passen d’un lloc i d’un moment a un altre i històries molt petites que s’expliquen a través d’un senzill joc de mòbil contraposades a d’altres de gran complexitat viscudes a través de la realitat virtual. Així que a la meva tria hi ha alguns especialistes en narració, creadors que ens compartiran com han descobert formes noves d’explicar històries.

El meu segon bloc de temes que m’interessarà descobrir és què ens passa a les persones mentre juguem. Per fer-ho el programa està ple de convidats que ens parlaran des de molts punts de vista diferents. Hi ha dues idees que em volten pel cap: per què hi ha gent que encara no juga i com podem aconseguir transformar espectadors en jugadors. Segurament la resposta a aquestes preguntes no és senzilla, i caldrà anar-les descobrint a poc a poc, escoltant atentament i apuntant tot el que vagi sorgint dels diferents conferenciants.

El meu tercer bloc d’interès va sobre la indústria. Fa uns quants anys, crec que va ser el 2014, van venir els autors de Monument Valley i ens van explicar com havien fet una obra d’art, petita i de pagament des del primer moment, en un món on la gent paga amb el seu temps o que fa microcompres a mesura que avança en el joc. El programa d’aquesta edició està trufat de conferències on s’expliquen diferents models de negoci.

Vist d’aquesta forma segur que entendreu que visqui l’esdeveniment com una festa major, com una escola d’estiu que em permet tenir més criteri a l’hora de jugar, d’entendre millor el que passa dins la indústria i, quan soc a l’altra banda, de poder crear propostes més interessants. Durant aquests dies, tindreu notícies meves.