Els treballadors del MACBA, indignats

20.03.2015

Els treballadors del MACBA han fet públic un comunicat per expressar la seva “decepció i indignació” davant del conflicte dels últims dies, que qualifiquen de “profundament lamentable, indigna d’un museu públic”. Segons afirmen en un comunicat, la decisió del director del museu, Bartomeu Marí, de no obrir les portes de l’exposició La bèstia i el sobirà, no és més que el símptoma d’una situació que el Macba arrossega des de fa sis anys i que ha deixat la institució en una posició de fragilitat i incertesa”.

Obra Loomshuttles, Warpaths (Lançadeiras de tear, trilhas de guerra) de Ines Doujak e John Barker.

Precisament perquè el museu “ja ha viscut situacions de molta complexitat”, els treballadors demanen “que es revisi el model de direcció” i que “el Macba, lliure de pressions, continuï amb el projecte iniciat ara fa un any per tal de desplegar la programació ja acordada”. A més, consideren que la situació actual és responsabilitat de l’equip d’investigació format pel director (Bartomeu Marí), el gerent (Joan Abellà), el comissari en cap (Valentín Roma) i el cap de programes públics (Paul B. Preciado)”.

Per la seva banda, el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), l’òrgan assessor del govern català en matèria cultural, també ha fet públic un comunicat en què referma el seu compromís en la defensa de la llibertat de la creació artística i expressa la seva perplexitat davant de la cancel·lació de l’exposició. El CoNCA, també “lamenta que aparentment aquesta precipitada decisió no respongui a criteris estrictament artístics”.

Finalment, segons informa el diari Ara, “insta el MACBA, “com a ambaixador de les tendències artístiques innovadores, a donar suport a l’art i als creadors més rellevants del nostre país i a actuar amb una indispensable vocació d’incidència i de diàleg internacional des de la seva implicació en l’avantguarda”. Curiosament, un dels objectius de l’exposició cancel·lada. També Paul B. Preciado, comissari de la mostra, considera que “la decisió del director reprodueix precisament les lògiques del poder sobirà i el funcionament oligàrquic de les institucions públiques que l’exposició pretenia posar en dubte a través de la feina dels artistes”.

Dimecres passat el MACBA va decidir cancel·lar a darrera hora l’exposició i la roda de premsa de ‘La bèstia i el sobirà’, una coproducció amb la Württemberg Kunstverein de Stuttgart, segons ha comunicat el museu, “a causa de les desavinences entre l’equip de comissaris i la direcció del Museu sobre continguts inclosos en la mostra”. El director del museu, Bartomeu Marí, va decidir no incloure una obra que considera “inapropiada” en aquesta mostra.

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

5 Comentaris
    • En català es diu “el que havia de fer”, no “el que tenia que fer”.
      D’altra banda que l’obra és una degeneració és una opinió respectable. El que no és respectable és pensar que aquesta opinió hagi de comportar censura. D’entrada ignora que una de les funcions de l’art és produir sotragades en les consciències i en les sensibilitats acomodatícies, no satisfer directors de museu al servei del poder. Però a més, i segons aquest criteri, la majoria d’obres del decadentisme i de tants altres moviments artístics mai s’haurien fet públiques. El mateix Guernica també devia semblar-los una degeneració a tants franquistes degenerats com aquest país ha hagut i ha, encara ara, de patir.

      • Ara en llegiràs molts d’aquests “palmeros” del règim espanyol (ni que alguns facin la comèdia de fer veure que són sobiranistes quan en el fons s’autoodien per ser catalans; aquest són els pitjors), absolutistes i creients de la fe del no res, en què la qüestió és bramar com sigui contra el fet de ser al segle XXI i veure com la resta dels “normals” -no com ells- viuen en plena llibertat en tots els aspectes, amic Víctor. Aquesta és la meva conclusió al respecte, que ja he reproduït en diferents mitjans.

        “Aquesta exposició dels artistes creatius de l’obra en qüestió, ‘Haute couture 04 transport’, l’austríaca Inés Doujak i el britànic John Barker, que són un excel·lents comunicadors, fa gairebé dos anys que s’exposa a tot el món, i no ha estat precisament cap euro espanyol qui l’ha finançat. Ni tan sols català, per matisar-ho bé. I en tot cas, arriba a un dels museus de Barcelona per exposar-se a la gent normal, que no té misèries acomplexades heretades a flor de pell. Gent normal, del món de l’art, perquè ara sembla que aquí s’hi abonen fins i tot els futbolers, a alguns dels quals saben tant d’art com de futbol, en el sentit més irònic de la frase. Suspendre una mostra que s’ha exposat en museus importantíssims de tot món, i deixar-la (per la semblança en una de les obres d’un dels protagonistes amb aquest miserable mataelefants, vividor i corrupte, hereu principal de Franco i del franquisme) i reduir-la a això, només es pot perpetrar en un país malalt i encara hipnotitzat pels darrers 70 anys com és la vergonyant Espanya, que treu uns ossos d’una cripta i diu que són de Cervantes, quan té 140.000 cadàvers sota les cunetes i els ignora, com si fossin animals allà enterrats. I això alguns no ens ho empassem ni amb mantega. Per això caldria que aquest “claquista” del poder més caspós plegués i deixés pas a gent menys polititzada i més apta en la gestió d’una entitat que, com molt bé dius, és de tots. No només de virreis imperatius i totalitaris als quals ningú no ha triat. L’exreina Sofia n’és la presidenta d’honor del Patronat del MACBA, presidit per Leopoldo Rodés i que té a la vicepresidència Javier de Godó. No cal dir res més, em sembla.”

  1. Si aquesta mostra és inapropiada, què dir de la del teatre proletari de cambra de Lamborghini!