El CaixaForum més europeu

6.09.2016

El CaixaForum ofereix nou exposicions aquesta temporada, entre les quals destaquen les mostres del Museo Thyssen i De Chirico i l’art medieval del British Museum: art europeu per a un museu europeu. La relació entre les arts i el cinema, la imatge documental i la creació més actual també seran presents en aquest curs 2016-17. Us expliquem què hi trobareu:

El quadre "Habitació d'hotel" d'Edward Hopper, 1931, serà al CaixaForum aquesta temporada 2016-17 | Font: © Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

El quadre “Habitació d’hotel” d’Edward Hopper, 1931, serà al CaixaForum aquesta temporada 2016-17 | Font: © Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

El CaixaForum de Barcelona presenta una nova temporada amb tres plats forts, que complementa amb sis exposicions variades que fan un repàs pel cinema, la imatge documental i la creació artística en àmbits vulnerables. Els plats forts són l’exposició medieval Els pilars d’Europa, fruit de l’aliança establerta el 2015 amb el British Museum; Un Thyssen mai vist, una selecció d’obres mestres del fons del Museu Thyssen-Bornemisza a Madrid; i, finalment, la retrospectica de Giorgio de Chirico, pare de la pintura metafísica.

L’any 2015, les 48 exposicions programades als set centres CaixaForum de tot Espanya van rebre més de 2,1 milions de visitants. L’objectiu del curs 2016-17 és seguir mantenint aquest ritme d’usuaris, similars a les xifres dels anys anteriors. A Catalunya, la seu de Barcelona va acollir més de 775.000 d’espectadors. D’aquests visitants, un 44% eren persones d’entre 40 i 65 anys, i el públic menor de 24 anys suposava només un 8% dels usuaris.

“Pretenem que el visitant adquireixi coneixement”, explica Elisa Duran, directora general adjunta de la Fundació “La Caixa”. Per tal de valorar si realment l’adquireixen o no, Duran creu adient fixar-se en el tipus de visites que es duen a terme. El 2015, un 9% dels usuaris va optar per dur a terme visites escolars, enfocades a l’aprenentatge; un 15% dels usuaris van fer visites guiades, i un 76% van escollir fer una visita general. El repte del CaixaForum per aquest curs és que el públic que tria les visites generals es decanti per visites més enfocades a l’aprenentatge.

Quant a les exposicions programades per aquest curs, Elisa Duran creu que el model expositiu ha de seguir intentant “trencar la bretxa de les persones amb el món cultural i connectar els continguts amb el públic i la ciutat”. Durant aquest 2016-17, els visitants podran triar entre una oferta d’activitats que inclouen música, conferències, debats, jornades socials, tallers educatius, familiar i per a persones grans, però el més destacat són les nou exposicions programades a partir del setembre. A continuació les detallem per ordre cronològic.

Tejarse i Prameela, de 12 i 10 anys, actuant després de finalitzar les manifestacccions del Dia de la Dona, el 8 de març.

Tejarse i Prameela, de 12 i 10 anys, actuant després de finalitzar les manifestacccions del Dia de la Dona, el 8 de març.

Setembre: Terra de somnis, de Cristina García Rodero

Del 20 de setembre de 2016 al 8 de gener de 2017, la fotògrafa Cristina García Rodera exposa el projecte Terra de somnis, un encàrrec de l’Obra Social “la Caixa” que l’ha portat a fotografiar l’Índia rural. García Rodera és la primera espanyola que ha format part de l’Agència Magnum, fet que assegura “una bona preservació del seu fons i una difusió de màxim nivell de la seva obra”, explica Ignasi Miró, director de l’Àrea de Cultura de la Fundació Bancària “la Caixa”. Trobeu més informació aquí.

El reportatge fotogràfic de Cristina García Rodera tracta sobre les dones d’Anantapur i el poder de transformació de les comunitats on viuen. Durant la seva estada a l’Índia, la reconeguda artista va fer 60.000 fotografies. Per aquest recull, n’ha seleccionat 80. Segons apunta Miró, García Rodera creu que “les cares de la gent són missatges, i l’estètica, una reflexió sobre l’ètica”. L’exposició està fet en col·laboració amb la Fundació Vicente Ferrer.

Octubre: Bàlsam i fuga, la creació artística en la institució penitenciària

Del 26 d’octubre de 2016 al 15 de gener de 2017, el CaixaForum fa dialogar obres de la Col·lecció “la Caixa” amb interns de centres penitenciaris catalans. El resultat d’aquesta combinació és Bàlsam i fuga, una proposta que planteja els dilemes vitals dels individus davant la imposició de regles, la soledat o el desig de llibertat.

L’exposició combina obres de diversos interns de centres penitenciaris de Catalunya amb peces d’artistes de la Col·lecció “la Caixa” com Matt Mullican, Jorge Barbí, Antonio Saura o Miquel Barceló. Per aquesta mostra també s’han produït en exclusiva dos murals pintats per interns i artistes contemporanis, com són Ricardo Cavolo, Antoni Hervàs i Blanca Navas, i també s’han enregistrat quatre vídeos per part d’artistes, monitors i interns.

Mural fet per Ricardo Cavolo, Antoni Hervàs i Blanca Navas en col·laboració amb interns del centre penitenciari Mas dEnric | Foto: CaixaForum

Mural fet per Ricardo Cavolo, Antoni Hervàs i Blanca Navas en col·laboració amb interns del centre penitenciari Mas dEnric | Foto: CaixaForum

Novembre: Un Thyssen mai vist

Del 4 de novembre de 2016 al 5 de febrer de 2017, CaixaForum Barcelona exposa una antologia d’obres mestres del Museu Thyssen, coincidint amb el 25è aniversari d’aquest museu de Madrid. Per primer cop des que la Col·lecció Thyssen-Bornemisza va ser adquirida per l’Estat espanyol, un gran conjunt de les seves obres mestres s’exposarà fora de Madrid i viatjarà fins a CaixaForum Barcelona.

Aquesta és l’exposició més destacada del curs 2016-17, i compta amb 55 obres que provenen del Museu Thyssen-Bornemisza i 8 del Museu Nacional de Catalunya (MNAC). Un total de 63 peces que el CaixaForum treballarà de forma diferent. Tal com apunta Ignasi Miró, aquesta mostra “trenca amb el discurs cronològic de Madrid”.

La col·lecció s’agruparà en cinc gèneres: pintura religiosa, retrat, natura morta, paisatge i paisatge urbà, fet que des del CaixaForum defineixen com un “relat innovador”. Els assistents podran gaudir de peces d’artistes importants com Fra Angelico, Rafael, Memling, Rubens, Rembrandt, Canaletto, Pissarro, Cézanne, Kandinski, Picasso, Chagall, Hopper i O’Keeffe, entre molts d’altres. El comissari de l’exposició és Guillermo Solana, director artístic del Museu Tyssen-Bornemisza de Madrid.

Desembre: Art i cinema, 120 anys d’intercanvis

Del 16 de desembre de 2016 al 26 de març de 2017, el CaixaForum reflexionarà sobre la relació entre el cinema i la resta de les arts. Art i cinema recupera alguns exemples cèlebres del que el cinema deu a la resta de disciplines artístiques i a l’inrevés, a partir de la col·lecció d’art del segle XX de La Cinémathèque Française, institució amb qui “ens hi sentim molt còmodes”, afirma Miró.

Aquesta exposició inèdita reuneix al voltant d’uns 150 artistes i cineastes amb 300 peces que van des de pintura, escultura, gravats, instal·lacions i fotografies fins a llibres d’artista, vestits, cartells, maquetes i la projecció de fragments de 63 pel·lícules. Tot plegat vol demostrar que “el cinema no només ha begut de diversos moviments, sinó que també s’hi ha anticipat”, diu Miró.

Febrer: Nicolás Paris. Exercicis per sembrar llampecs

Del 9 de febrer al 7 de maig de 2016, el CaixaForum exposarà una de les seves dues noves adquisicions de la Col·lecció “la Caixa”. En aquesta, Nicolás Paris centra el seu treball en la relació de l’espectador amb l’art i en el desig de compartir l’acte creatiu, fet que el CaixaForum valora per ser “proper a la manera d’entendre la cultura i al desenvolupament de programes educatius”. La Col·lecció “la Caixa” ha adquirit l’obra El diálogo, el rumor, la luz, las horas o (prototipo para material pedagógico), tot i que a la mostra s’hi veuran altres obres dels fons de l’entitat seleccionades pel mateix artista.

Març: Els pilars d’Europa. L’edat mitjana al British Museum

Del 10 de març al 18 de juny de 2017, CaixaForum es proposa parlar dels pilars d’Europa “ara que trontollen més que mai”, tal com admet Ignasi Miró, Ell mateix vol remarcar que tot i això, “els pilars són uns i són comuns, i que després del Brexit aquesta exposició es faci en col·laboració amb el British Museum ho demostra”. De fet, aquesta és la primera col·laboració del CaixaForum i el British Museum.

La mostra explora l’època en què es van formar molts dels estats i les bases de l’Europa actual. L’exposició travessa l’edat mitjana i comprèn el període entre el 400 i 1500 dC. S’hi exposen 260 objectes tant de l’elit dominant com de les classes populars a partir d’una escenografia innovadora. El Caixaforum ha completat la proposta amb col·leccions del Museo Arqueológico de Madrid, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Frederic Marès.

Rei del joc d'escacs de Lewis, 1150-1200. Possiblement de Noruega, trobat a Escòcia. Marfil de Morsa | Foto: © The Trustees of the British Museum (2016)

Rei del joc d’escacs de Lewis, 1150-1200. Possiblement de Noruega, trobat a Escòcia. Marfil de Morsa | Foto: © The Trustees of the British Museum (2016)

Abril: 20è FotoPres “la Caixa”, certamen d’imatge documental

Del 27 d’abril al 30 de juliol de 2017, els deu fotògrafs seleccionats en la vintena edició del FotoPress “la Caixa” exposen els seus projectes d’imatge documental. El certamen atorga deu beques de 15.000€ per a un període de 2 anys, gràcies a les quals aquests joves artistes es replantegen el paper de la imatge en el món contemporani. Alguns d’aquests treballs són Good luck with the future, de Dani Pujalte i Rita Puig Serra; Bubble Beirut, d’Anna Bosch, o Contraception, de Laia Abril.

Juny: Tony Oursler, L7-L5

De l’1 de juny al 3 de setembre de 2017, el pioner en videoart Tony Oursler protagonitzarà una exposició al CaixaForum arran de la incorporació d’una de les seves obres a la Col·lecció d’Art “la Caixa”. Aquest artista ha centrat part del seu treball a observar com la cultura popular condiciona la imaginació de la societat. CaixaForum ha pogut fer-se amb L7-L5, una “històrica instal·lació de vídeo que tenia al seu estudi”, tal com la defineix Ignasi Miró. L’exposició mostrarà també altres treballs en vídeo recents de l’artista que tracten sobre al cultura popular.

Juliol: El món de Giorgio de Chirico

Del 14 de juliol al 22 d’octubre de 2017, el CaixaForum tancarà la seva temporada 2016-17 amb una exposició retrospectiva dedicada a GIiorgio de Chirico. Serà una àmplia mostra retrospectiva dedicada al pintor italià, fundador de la denominada escola metafísica i autor de referència del segle XX.

Aquesta pintor, admirat pels surrealistes però que va desbordar aquest moviment, “va buscar un llenguatge propi i va donar un nou valor a la pintura figurativa”, apunta Ignasi Miró. L’exposició El món de Giorgio de Chirico presenta el treball de l’artista sota la seva complexitat de temes i estils. I és que si bé el període inciial de de Chirico era metafísic, més tard va avançar cap a temes iconogràfics i investigacions tècniques, i va acabar treballant en un estil neometafísic.

Retall de "Les muses inquietants" de Giorgio De Chirico, 1947. Galleria nazionale d’Arte moderna, Roma | Font: © Giorgio de Chirico, VEGAP, Barcelona, 2016

Retall de “Les muses inquietants” de Giorgio De Chirico, 1947. Galleria nazionale d’Arte moderna, Roma | Font: © Giorgio de Chirico, VEGAP, Barcelona, 2016

La retrospectiva inclou 150 obres entre pintures, escultures, aquarel·les i dibuixos. Aquestes peces provenen dels principals museus que conserven obres de l’artista. L’exposició està comissariada per Mariastella Margozzi, historiadora de l’art, comissària de la Col·lecció de Pintura del Segle XX de la Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea (Roma), i Katherine Robinson, coordinadora científica de Metaphysical Art – The de Chirico Journals, i membre del Consell Directiu de la Fondazione Giorgio e Isa de Chirico.