Dones d’empenta d’una edat estupenda

20.02.2017

Aquesta setmana s’estrena La senyora Florentina i el seu amor Homer, de Mercè Rodoreda, a la Sala Gran del TNC. Mercè Sampietro i Elisabet Casanovas protagonitzen aquest muntatge de Sergi Belbel, un text que no es veia a Catalunya des de que el va dirigir Mario Gas el 1994, protagonitzat per Rosa Novell i Rosa Renom. Una història de dones que s’ajuden i es fan fortes mútuament a través de la solidaritat i l’amistat en la Barcelona de principis de segle XX.

Les protagonistes de ‘La senyora Florentina i el seu senyor Homer’. © David Ruano

Sergi Belbel torna al TNC després de gairebé quatre anys d’haver deixat el càrrec de director artístic. Xavier Albertí, el seu successor, li ha fet durant aquest temps diverses propostes, reconeix, i finalment Belbel ha optat per aquest text de Mercè Rodoreda, que al teatre professional no hem vist representat des del muntatge que en va fer Mario Gas, ara fa vint-i-tres anys. El dramaturg i director va veure i recorda amb molta estimació aquella posada en escena, tot i que en destaca que en aquell moment Rosa Novell era massa jove per fer el paper de Florentina i Rosa Renom massa gran pel de Zerafina. El dia que la dramaturga Cristina Clemente, bona amiga de Belbel, li va dir que Mercè Sampietro seria una Florentina ideal, el director va veure la llum. “Si la Rodoreda hagués conegut la Sampietro hauria escrit aquesta obra pensant en ella”, afirma.

“A cada obra que dirigeixo en sé menys que a l’anterior. El que sí he après és a fer un càsting”, reconeix Belbel, el qual està especialment orgullós d’aquest. Les tres amigues i veïnes, les “tres fades” de Florentina estan interpretades per Carme Callol, Margarida Minguillón i Teresa Urroz. Toni Sevilla com a Homer és un nom que va aparèixer de seguida, explica Belbel, així com Enric Cambray, que interpreta quatre breus papers, i Gemma Martínez, que s’encarrega de donar vida a dos petits personatges. El paper de la Zerafina, la noia de poble que arriba a Barcelona per fer de minyona de la senyora Florentina, ja li va costar més. Després de tres mesos d’audicions, Belbel va trobar a Elisabet Casanovas, a qui li va arribar a fer quatre proves diferents. Casanovas és coneguda pel gran públic pel seu paper de Tània a la sèrie de TV3 Merlí, i en teatre se l’ha pogut veure a Paradise, una comèdia de Nico & Sunset, que s’ha representat durant quatre dimarts de desembre i gener al Poliorama. Mercè Sampietro ja havia actuat sota les ordres del director al muntatge Dissabte, diumenge, dilluns, d’Eduardo de Filippo, que es va poder veure al TNC la temporada 2002-2003.

Elisabet Casanovas és Zerafina a ‘La senyora Florentina i el seu amor Homer’. © David Ruano

Rodoreda situa l’acció de l’obra al 1914, fet que Sergi Belbel ha respectat, i el principal de Sant Gervasi on viu Florentina es converteix amb l’escenografia de Max Glaenzel en una galeria típicament modernista, un homenatge a la naturalesa i les flors. Aquesta és una obra de dones, on el contrast social i d’edat entre Florentina i Serafina s’acompanya amb la solidaritat pròpia del caràcter femení materialitzat en les tres veïnes que, tot i que cadascuna d’elles té el seu drama, es recolzen i estan sempre alegres. Es tracta d’una celebració de la vida, on les dones es passen bona part de l’obra bevent i brindant. “A viure! A riure!”. El vestuari de Mercè Paloma, la caracterització de Toni Santos i la música original d’Albert Guinovart acaben de vestir un text que és molt recordat entre el públic teatral, i que també és freqüentment representat en el circuit amateur. Belbel troba en La senyora Florentina i el seu amor Homer un aire d’Eduardo de Filippo, ja que de temes tristos se’n fa comèdia, i destaca que encara que quasi totes les dones que hi apareixen han sigut maltractades d’una manera o altra, la seva solidaritat i alegria és infinita. Un antecedent rodoredià de les Teresines, sense cap mena de dubte.

 


La senyora Florentina i el seu amor Homer
 es podrà veure a la Sala Gran fins al 2 d’abril. El divendres 3 de març hi haurà un col·loqui postfunció moderat per l’escriptora Carme Riera. Per a més informació i comprar les entrades podeu consultar el web del TNC.