Ceràmica i arquitectura: innovar des de la contenció

29.11.2016

Tretze són les conferències que ha acollit el Museu del Disseny per parlar sobre Ceràmica i Arquitectura, de la mà de tretze professionals que han desgranat les relacions entre industrials i arquitectes. Els col·loquis han girat al voltant de l’exposició “D’Obra. Ceràmica aplicada a l’arquitectura”, que es pot veure fins el 29 de gener del 2017 al Disseny Hub.

La façana de l'ampliació del Col·legi de les Teresianes de Gaudí està feta de ceràmica| Foto: Pich Arquitects

La façana de l’ampliació del Col·legi de les Teresianes de Gaudí està feta de ceràmica| Foto: Pich Arquitects

Els últims convidats a les xerrades han sigut Juan Trias de Bes, de TDB arquitectura, i Felipe Pich-Aguilera, de Pich architects. Vicenç Sarrablo, comissari del cicle i director de la Càtedra de Ceràmica ASCER de la UIC, ha presentat als dos ponents afirmant que tothom s’omple la boca d’innovació però innovar no és gens fàcil. En canvi, “quan les coses es posen difícils, Trias de Bes i Pich-Aguilera assumeixen el risc intel·lectual i professional”, afirma Sarrablo.

El primer conferenciant ha parlat sobre exploracions ceràmiques, sobretot dirigint-se als estudiants de la sala. “Els arquitectes són sempre estudiants”, ha apuntat. El 2013, Juan Trias de Bes va obtenir la qualificació cum laude per la seva tesi doctoral, que porta el títol Arquitecturas matéricas. Segons ha explicat al Museu del Disseny, l’interès per aquest tema va començar quan va viatjar a Olímpia (Grècia) i hi va veure una columna grega descomposta. “Allò em va fer pensar en les formes i l’abstracte, la matèria i el temps”.

En la ponència, Trias de Bes ha presentat dos habitatges unifamiliars: la casa PGA de Caldes de Malavella i la Fck de Barcelona. Les dues construccions tenen la ceràmica com a element vertebredor: “té un format infinit, és noble, pot treballar bé amb la tecnologia”, així afalaga l’arquitecte aquest material. L’autor també destaca que barcelonins i catalans tenen la sort de tenir la industria ceràmica a prop.

La casa FCK HOUSE és un projecte de Juan Trias de Bes | Foto: TDB Arquitectura

La casa FCK HOUSE és un projecte de Juan Trias de Bes | Foto: TDB Arquitectura

Qui també destaca la proximitat d’aquest producte és Felipe Pich-Aguilera, que al Museu del Disseny ha parlat sobre la interacció contemporània de la ceràmica i l’arquitectura. “Hem de pensar que les peces que fem ens transportaran cap al futur”, ha apuntat diversos cops durant la seva intervenció aquest professional, que creu que les construccions d’avui en dia donaran informació nostra i expressaran les nostres inquietuds quan, d’aquí un temps, els ciutadans mirin enrere.

Durant la seva ponència, Pich-Aguilera ha parlat del nou edifici del recinte de l’Hospital de Sant Pau i de l’ampliació del col·legi de les Teresanies, del qual Vicenç Sarrablo ja havia parlat quan el primer dia va fer una conferència sobre Flexbrick. El professional de Pich architects ha destacat sobretot que la ceràmica continua setn un material que explica la nostra visió del món, i també les implicacions que l’arquitectura té en el medi ambient. En aquest punt, Pich-Aguilera ha sigut crític i ha dit que “la manera de concebre i construir l’arquitectura està darrere dels desastres ambientals”.

Segons el segon i últim ponent del cicle Ceràmica aplicada a l’arquitectura, l’arquitectura s’ha ‘entendre com a primera màquina de la temperatura interior. És per això que en els seus projectes treballa amb infraestructures que es relacionen amb l’espai exterior, emmagatzemen aigua de pluja o produeixen ventilacions d’aire corrent natural. “La innovació s’aconsegueix treballant amb la contenció”, afirma Felipe Pich-Aguilera; “a l’estudi sabem que la innovació es crea a partir de la realitat i no val fallar”.

 

La cortina de ceràmica de l'ampliació del Col·legi de les Teresianes de Gaudí, vista des de dins | Foto: Pich Arquitects

La cortina de ceràmica de l’ampliació del Col·legi de les Teresianes de Gaudí, vista des de dins | Foto: Pich Arquitects

Ceràmica i arquitectura: balanç del cicle

Un cop acabades les últimes conferències, Vicenç Sarrablo ha declarat que aquest cicle “ha sigut una ventura que ens agradaria no acabar mai”. La directora del Museu del Disseny, Pilar Vélez, ha destacat que tots els actes que s’han dut a terme dins de la iniciativa han sigut d’un nivell molt elevat. “Ens agrada apostar per l’excel·lència, per tant tenia tot el sentit apostar pel cicle”, ha afirmat.

Tot i que el cicle s’ha acabat, el Museu del Disseny segueix acollint l’exposició D’obra. Ceràmica aplicada a l’arquitectura. La mostra lliga el passat, present i futur del material ceràmic, que segons la directora de la institució ha servit per crear casa nostra. L’exhibició és la primera dedicada a la ceràmica i l’arquitectura i centrada en l’àrea mediterrània, i es podrà veure fins el 29 de gener del 2017.