Anem al teatre!

31.12.2013

Una manera de començar bé l’any és anant al teatre. També pot ser un bon propòsit de l’any nou, perquè cada cop que anem al teatre sovint pensem que l’espectacle ens ha fet pensar, ha valgut la pena, ens ha emocionat, ens ha fet riure o ens ha trasbalsat i … que hem de tornar-hi ben aviat sense deixar passar tant de temps entre espectacle i espectacle. Tant si teniu uns dies lliures com si no, aquí teniu una selecció d’espectacles que estaran en cartellera aquest mes de gener.  ¿Preparats per una bona dosi teatral? 

 

Carme Elias a Fum, de Josep M. Miró

 

Aída Pallarès ens recomana Fum, de Josep Maria Miró. “Dues parelles coincideixen en un hotel d’un país indeterminat del tercer món. No poden sortir al carrer i ni tan sols obrir la finestra a causa d’una revolta popular. I el que havia de ser una estància plàcida es converteix en un espiral de mentides i traïcions, un ball sense màscares. Fum, de Josep Maria Miró,  és un thriller que remou a l’espectador i ens obliga a reflexionar sobre la base de les nostres relacions i la inestable identitat que ens hem construït”. Fins el 26 de gener la podreu veure a la Sala Petita del Teatre Nacional.

Tennessee Williams va escriure La rosa tatuada durant quatre setmanes, a l’Hotel Colón de Barcelona i ara la podem veure representada fins el 2 de febrer a la Sala Gran del TNC, amb Clara Segura i Bruno Oro.  L’espectacle és “un cant dionisíac a la vitalitat i la bellesa del món, però a través del dolor i les ferides”, assegura la directora. Un text que, segons confessava el propi Williams, pretenia donar testimoni del seu amor pel món.

Laura Basagaña ens convida a veure l’espectacle 1984 basat en la novel·la de George Orwell, que es representa a l’Almeria Teatre fins el 12 de gener, en un muntatge potent de Víctor Àlvaro, en una adaptació teatral de Michael Gene Sullivan i amb traducció de Lluís-Anton Baulenas. “George Orwell va descriure una societat controlada per les pantalles, que indicava a tothom de quina manera s’havia d’actuar. Una societat on calia amagar els sentiments i estar contínuament fingint despreocupació, per tal de no aixecar sospites. La càrrega dels qui estan permanentment vigilats, sense intimitat, manipulats per corrents d’odi, violència, guerres que destrueixen part dels aliments i fan que la desigualtat es propagui. Una societat que aniquil·la els qui no pensen com el sistema dicta i que promou l’obeïment cec dels qui la conformen.

El repartiment format per Lluís Canet, Savina Figueras, Tono Saló, Frank Capdet, Andreu Rifé i Carles Canut broda la peça, desdoblant les escenes i les accions i aportant un angle de visió diferent i aterridor”.

Altres espectacles molt recomanables són Pacamambo i Ojos verdes, ambdós representats a La Seca-Espai Brossa fins el dia 4 i 12 de gener, respectivament.

Pacamambo és la història d’una nena que parla amb la lluna i d’una àvia que li diu adéu, i de la rebel·lia i les preguntes que ens fem durant la infantesa, i també és un conte dramatitzat amanit amb la fantasia més poètica i amb el consol que l’art pot guarir algunes ferides”, explica Laura Basagaña.  D’altra banda, “Ojos verdes repassa la vida de Miguel de Molina. Un artista de la cançó que fou maltractat per la dictadura franquista i, més tard, per l’exili. Interpretada per La Barni Teatre, aquesta obra musical ha obtingut nombrosos premis al llarg de 7 anys de gira”.

 

Pau Miró, Juan Marsé i Oriol Broggi durant un assaig de Adiós a la infancia | Foto Ros Ribas

 

Imma Díaz Vallvé recomana Adiós a la Infancia- Una aventi de Marsé”, una obra que mostra “aquella Barcelona esmorteïda, amb personatges perdedors d’una realitat molt concreta en una època trista i grisa, però plena de contrastos. Una època on, a Barcelona, no passaven massa coses bones i moltes de dolentes, encara que pels que l’hem viscuda quan érem petits, tampoc la menyspreem. Perquè era la nostra època. L’única que vam viure de canalla”, tal com explica el director Oriol Broggi.

Joana Valent ens anima a veure Iaia!! una obra escrita i dirigida per Roger Peña i pensada especialment perquè la interpretessin Montserrat Carulla (la seva mare) i Aleix Peña (el seu fill). L’obra es pot veure fins al 19 de gener al Teatre Romea de Barcelona. Després girarà per tota Catalunya i farà parada a més de 50 municipis. Es tracta de la darrera oportunitat per veure Montserrat Carulla dalt de l’escenari, ja que quan finalitzi la gira es retirarà definitivament del teatre.

Mariona Sanfeliu l’adaptació del “Romeu i Julieta” de Dugald Bruce-Lockhart, actor i director associat de l’aclamada companyia anglesa Propeller, que es pot veure fins al 12 de gener al Teatre Akadèmia, comença amb una picada d’ullet a les estàtues de les Rambles, i que ho és de fet al teatre en general: el personatge que l’introdueix ens demana que li posem unes monedes per a començar a actuar, i l’estatua que prendrà vida és la dels infeliços amants de Verona. Teatre dins del teatre.

 

Pep Bou a la Sala Fabià Puigserver | Foto David Ruano

 

Mercè Ubach recomana Bombollavà, el nou espectacle de Pep Bou, creat, interpretat i dirigit per ell mateix. Un artefacte artístic inclassificable, que es pot veure a la Sala Fabià Puigserver del Teatre Lliure acull fins al 4 de gener.

Us recordem també que Marc Angelet ha prorrogat fins al 13 de gener a la Sala FlyHard la seva nova obra ‘eGo‘, que explica la història d’un individu que veu resolta la seva vida gràcies a una app que es descarrega al mòbil. “eGo és un espectacle que gira al voltant de les nostres decisions”, ens explica Angelet. “Decisions que ens agrada pensar que neixen de la nostra ‘idealitzada’ llibertat, però que en realitat estan condicionades per la nostra herència genètica, creences de la infància, personalitat, imperatius socials o laborals o familiars, o la posició dels planetes el dia que vam néixer… I ara estan o poden estar condicionades també, per la tecnologia’.