“À mon ami Sarasate”

Aquesta és la dedicatòria amb la qual molts grans músics signaven les partitures d’obres composades per a ser interpretades pel gran violinista Pablo Sarasate. Ara, sota aquest títol, s’ha editat un disc amb les més significatives.

Aquesta és la dedicatòria amb la qual molts grans músics signaven les partitures d’obres composades per a ser interpretades pel gran violinista Pablo Sarasate. Ara, sota aquest títol, s’ha editat un disc amb les més significatives.

Ana Maria Valderrama |Foto: Josep Maria Cortina

Pablo Sarasate va ser una figura llegendària de la música espanyola, un dels més grans violinistes del segle XIX i compositor de peces molt reconegudes. Se l’equiparava a la seva època amb Paganini, encara que a ell aquesta comparació mai li havia agradat massa perquè considerava el seu estil una mica massa efectista.

El seu prestigi com a solista va fer que molts dels grans músics de la seva generació, com Saint-Saëns, Lalo, Dvorak o Dubois entre d’altres, composessin peces perquè ell les interpretés. Una investigació sobre aquestes partitures realitzada per la musicòloga Maria Nagore ha animat el projecte d’editar un disc en el que se n’inclouen algunes, juntament amb composicions molt conegudes de propi Sarasate.

Darrera d’aquesta iniciativa hi ha la família Solé, dedicada al món de la música a partir del seu taller de luteria en el que les germanes, Mercè, luthier, i Montse, arquetera, es dediquen a la fabricació i cura d’instruments musicals. Però aquesta passió per la música l’estenen a l’edició musical i a la celebració de petits concerts de música de cambra en un íntim espai annex al seu taller del carrer de Santa Anna.

Per tirar endavant el seu projecte han comptat amb la col·laboració de la violinista Ana Maria Valderrama, la primera violinista espanyola que va guanyar el 2011 el “Concurs Internacional de violí Pablo Sarasate”. Una coincidència que no podia ser més afortunada. Per interpretar algunes d’aquestes composicions, la violinista ha tocat amb un dels dos violins Stradivarius de Sarasate. Es tracta d’un instrument construït per la família Stradivarius l’any 1713 i que està en un extraordinari estat de conservació, com podem comprovar pel seu so. Se l’anomena Boissier-Sarasate , en honor també del músic que va ser un dels seus primers propietaris. Sarasate el va adquirir el 1888 i el va donar al Conservatori Superior de Música de Madrid que el conserva com la seva joia més preuada. L’enregistrament es va haver de fer a la seu del propi Conservatori d’on l’instrument surt només en comptades ocasions. Se l’anomena “El roig” pel color intens del seu vernís, la naturalesa del qual és un dels més grans enigmes de la luteria. Pensem que una peça com aquesta podria cotitzar en subhasta per milions d’euros.

Pablo Sarasate

En el disc es poden escoltar algunes de les peces més emblemàtiques del compositor, com la Romanza andaluza op 22, Aires de Bohemia op 20 o la Fantasia sobre Carmen de Bizet op 25, una de les que, segons Ana Maria Valderrama, presenta més dificultats d’interpretació pel seu extraordinari virtuosisme. Pel que fa als compositors, que sovint amb la dedicatòria ”À món a mi Sarasate” li varen composar peces, podem escoltar Introduction et Rondo capriccioso de Saint-Saëns, Romance pour violon et piano d’E. Lalo o Romance sans paroles de T. Dubois.

Les exquisides interpretacions d’Ana Maria Valderrama van acompanyades pel so subtil del pianista Luis del Valle que és un contrapunt perfecte a la sonoritat del violí. En conjunt una bona ocasió per gaudir de la música de grans compositors en unes excel·lents interpretacions.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació