10 motius per descobrir Antoni Miralda al MACBA

24.10.2016

Antoni Miralda té 74 anys i acaba d’ocupar el MACBA. El Museu d’Art Contemporani de Barcelona dedica una gran retrospectiva a l’artista terrassenc, agrupant per primer cop la totalitat dels projectes americans del creador. A continuació us donem 10 motius pels quals no us podeu perdre aquesta exposició.

Antoni Miralda és un referent dins de l'art contemporani català| Ester Roig ©

Antoni Miralda és un referent dins de l’art contemporani català| Ester Roig ©

1. Per reconèixer la importància de l’obra de Miralda. Aquest artista català va traslladar-se als Estats Units l’any 1971, en un moment en què Amèrica estava en efervescència creativa. En aquest context, Miralda “no va fixar-se en la comunitat hegemònica, sinó en totes les altres comunitats”, afirma Vicent Tolodí, comissari de l’exposició del MACBA. És així com el creador va prendre el menjar com la seva matèria de treball i va començar a crear projectes col·lectius i socials amb els quals encara avui podem indagar en les cerimònies, rituals i simbolismes de les comunitats que conviuen als Estats Units.

2. Per veure-hi tant les seves obres estàtiques com les efímeres. L’exposició del MACBA es divideix en dos espais: la planta 2 del Museu i la totalitat de la Capella del Convent dels Àngels. En aquestes dues zones hi trobem dos tipus d’obres de Miralda. Per una banda, les peces destinades a un espai concret que podem veure en format original, com ara la Santa Comida o Food Situation for a Patriotic Banquet. Per altra banda, les obres fetes per esdeveniments efímers, que podem veure o bé a través de documentació o bé a partir d’un projecte de condensació, com és Honeymoon.

3. Per notar el pas del temps en l’art que involucra menjar. Algunes de les obres estàtiques de Miralda estan fetes a partir d’aliments, com ara Food Situation for a Patriotic Banquet, construïda a base d’arròs; o Breadline, a base de pa. Com que l’exposició durarà fins el 9 d’abril del 2017, aquest menjar s’anirà podrint i l’obra anirà canviant. L’artista assegura que en cap cas es renovarà el menjar exposat: qui esperi fins l’abril per anar-hi, veurà les instal·lacions degradades pel pas del temps.

El mur de pans de l'obra "Breadline" de Miralda | Ester Roig ©

El mur de pans de l’obra “Breadline” de Miralda | Ester Roig ©

4. Per descobrir un banquet amb regust hegemònic. Food Situation for a Patriotic Banquet és una de les primeres instal·lacions projectades per Miralda als Estats Units. Es tracta d’una taula amb vuit safates d’arròs, aliment bàsic universal. Aquest arròs està tenyit de diferents colors, de forma que en cada plat hi ha representada la bandera d’una de les nacions més poderoses del moment. La descomposició d’aquest cereal simbolitza la desaparició dels colors nacionals identitaris i la fi de la lògica colonial.

5. Per recordar els moments en què la societat passava gana. Breadline és una de les obres més representatives de Miralda. És un mur fet a partir de pa tenyit de colors que al·ludeix a les cues per aconseguir menjar durant la Gran Depressió. A la performance inaugural (Houston, 1977), seixanta-cinc majorets vestides de cow-girls van desfilar amb safates plenes de pa i van iniciar la construcció del mur que ara reprodueix el MACBA.

6. Per qüestionar-te la relació entre societat, comerç, poder i fam. Wheat & Steak és la intervenció que Miralda va idear per una festa anual al voltant del menjar i els negocis agrícoles de Kansas City. Si bé Miralda va intervenir-hi amb tres obres, al MACBA n’hi veiem dues. La primera és Tri-Uni-Corn, que reuneix objectes de la carrossa que l’artista català va presentar a la desfilada de la ciutat, com ara les figures d’un bou, un porc i un xai de mides enormes. La segona és Gold Taste, la recreació de la intervenció que el terrassenc va realitzar a la borsa de contractació del gra de Kansas. Aquestes peces són una crítica al vincle entre fam, comerç i poder.

L'obra de Miralda està marcada pels objectes i pel menjar | Ester Roig ©

L’obra de Miralda està marcada pels objectes i pel menjar | Ester Roig ©

7. Per adonar-te de la dimensió de la feina de Miralda. Entre 1986 i 1992 Miralda va aglutinar milers de persones que van generar i participar en més de quaranta accions d’un ritual d’aparellament: el de l’Estàtua de la Llibertat de Nova York amb el monument a Colom de Barcelona. Sota el nom de Honeymoon Project, l’artista català va celebrar unes noces simbòliques entre la Llibertat i Colom en nombroses localitzacions internacionals. En aquest ritual no hi va faltar la petició de mà, el compromís, l’aixovar, els regals de noces, les prenúpcies i, és clar, el casament a Las Vegas. El MACBA reuneix documentació sobre les intervencions, però també compta amb objectes originals com Eternity Ring o Monuments Parabòlics.

8. Per descansar en un bar al mig de l’exposició. A partir del 1984 i durant tres anys, Antoni Miralda i la xef catalana Montse Guillén van crear a Nova York El Internacional Tapas Bar & Restaurant, un experiment on integraven cuina i art. El restaurant va esdevenir una icona del downtown de Manhattan que van freqüentar personatges com Jean-Michel Basquiat, Robert de Niro o Andy Warhol. El lloc s’entenia com un reducte on s’informava dels plats i productes en un pioner videomenú. Ara, el MACBA ha recreat alguns espais del restaurant, com la façana i el Trophy Bar, i els assistents de l’exposició podran consumir-hi lliurement els divendres i dissabtes a la tarda.

9. Per valorar l’arxiu personal de l’artista. Gràcies a la incursió del MACBA en l’arxiu personal de Miralda, l’exposició posa a l’abast del públic una àmplia selecció de materials que permet entendre la gènesi de la seva obra. Els assistents podran veure dibuixos, esbossos, fotografies i enregistraments audiovisuals majoritàriament inèdits, fins i tot pel mateix artista: “Alguns materials estaven en format Super8, no s’havien estudiat o s’havien perdut”, afirma Miralda. La peça més actual és Bigfish Miami River, un vídeo editat el 2016 per Coralí Mercader a partir de materials audiovisuals diversos de la col·lecció de l’artista.

Miralda ha transformat la Capella dels Àngels | Ester Roig ©

Miralda ha transformat la Capella dels Àngels | Ester Roig ©

10. Per veure La Capella del Convent dels Àngels com mai l’havies vist. Miralda ha convertit el convent en un espai semimístic on fins i tot el terra està recobert amb un gran tapís de teles africanes que representen influències postcolonials. Tot plegat es tracta de la instal·lació Santa Comida, que reflexiona sobre les relacions d’imposició del cristianisme i els mecanismes de pervivència secreta de la religió ioruba. El més important de La Capella són els 7 altars on es mostren set divinitats del culte ioruba, sempre amb el menjar com a element principal. El mateix visitant és convidat a enriquir la instal·lació dipositant-hi la seva ofrena particular.

 

Tot el contingut audiovisual d’aquest article està produït per Ester Roig.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

2 Comentaris
  1. ^Potser era 1976. Hotel Oriente, Barcelona. En Miralda presentava una performance. Només entrar en Pavlovski que encara no coneixia gairebé ningú, guarnit de nimfa et donava un cobert de plàstic – plat, cullera i forquilla. A dins un grandiós pastis ocupava el saló principal: xampany de colors , pastissos de colors, menjar de colors. Un detall no gaire agradable i que en aquells moments va tenir una certa protesta feminista a la porta de l’hotel. En unes peixeres hi havia dones despullades a la manera de sirenes. Miralda .
    Al cap d’unes hores de nodrint-se de colors, música, i de dins del pastis va aparèixer la mítica Christa Leem . també despullada i ballant . Tot era de colors. La democràcia arribava, deien.