Tret de sortida del Festival Internacional de Cinema de Canes

El 13 de maig ha començat el festival de Cannes, un referent mundial dintre del panorama cinèfil. El periodista Joan Millaret ho està vivint en primera persona i ens va enviant les seves impressions.

Joan Millaret Valls/ACPG

Joan Millaret Valls/ACPG

Crític cinematogràfic i articulista en diferents mitjans periodístics.

El 13 de maig ha començat el festival de Canes, un referent mundial dintre del panorama cinèfil. El periodista Joan Millaret l’està vivint en primera persona i ens envia cròniques diàries amb les seves impressions.

'Dheepan' de Jacques Audiard

68è Festival de Canes amb marcat sabor francès

L’expectació s’ha desfermat davant una nova edició del Festival Internacional de Cinema de Canes, del 13 al 24 maig, que ofereix una Secció Oficial d’autèntic luxe amb cineastes de referència mundial indiscutible i on molts d’ells ja han sortit triomfadors en diferents ocasions en la història recent del certamen. Divuit candidatures d’arreu del món — la immensa majoria  cares conegudes i un únic director debutant— que compleixen el segell de qualitat que exigeix el certamen francès i que de ben segur ens regalaran, als periodistes acreditats, una renyida i esplendorosa cursa vers l’excel·lència.

Predomini del cinema francès

Més enllà de la inauguració inèdita amb un film francès fora de competició com és La tête haute de la realitzadora Emmanuelle Bercot, que trenca la norma d’obrir el certamen amb films carregats d’espectacularitat i ressò mediàtic, sovint de procedència nord-americana, els cineastes francesos ocupen una destacada presència a la Secció Oficial per lluitar per la Palma d’Or.

Així el francès Jacques Audiard s’acosta al melodrama social amb un film com Deephan per mirar d’esgarrapar un nou premi al festival de casa com el que va aconseguir amb El profeta (2009). Ara ha dirigit un drama sobre la immigració centrant-se en la vida de tres refugiats d’Sri Lanka — un combatent, una dona i una jove — que simulen una unitat familiar per refer les seves vides en territori francès.

La directora francesa Maiwen, guanyadora del Premi del Jurat gràcies a Polisse (2011), competeix enguany amb Mon roi per oferir la convulsa radiografia d’una parella a partir dels records de Tony (Emmanuelle Bercot), ingressada en una clínica després d’un accident d’esquí i on requereix atenció especialitzada, que evoca el seu amor tumultuós amb Georgio (Vincent Cassel, en competició també en el film Il racconto dei racconti).

El realitzador Stéphane Brizé diposita plenament les seves forces en la interpretació de Vincent Lindon en el seu paper d’home a la cinquantena que després d’anys d’estar a l’atur troba una feina que posarà en qüestió moltes creences personals en un film de títol explícit, La loi de marché.

D’altra banda, la cineasta Valérie Donzelli participa a concurs amb el melodrama romàntic juvenil Marguerite & Julien, protagonitzat per Anaïs Demoustier i Jérémie Alkaim, on farà el seguiment de la història d’amor i passió de dos tendres adolescents que acabarà per escandalitzar el seu entorn més proper.

Mentre que el director Guillaume Nicloux filma l’estranya i absurda història americana Valley of Love, que situa uns pares separats ara retrobats a la Vall de la Mort californiana i que han estat citats pel seu fill després del seu suïcidi. Isabelle (Isabelle Huppert) i Gérard (Gérard Depardieu) es disposen a seguir les darreres i enigmàtiques voluntats del fill.

‘Carol’ de Todd Haynes

Insistència amb el cinema independent nord-americà

El realitzador nord-americà Todd Haynes retorna a la competició amb Carol des que va participar-hi amb èxit l’any 1998 amb Velvet goldmine. El realitzador repeteix en el cinema d’època, com va fer a l’exquisida Lejos del cielo, amb aquest film ambientat a la dècada dels 50 als Estats Units per relatar una intensa història d’amistat femenina entre una distingida Carol (Cate Blanchett) i una dependenta, Therese (Rooney Mora), que s’escapa de les convencions socials.

El també nord-americà Gus Van Sant procurarà repetir guardó a Canes, després de triomfar-hi amb Elephant (2003), amb The sea of trees per explicar la història d’Arthur Brenan (Matthew McConaughey) que s’endinsa en els boscos d’Aokigahara, a la falda del Mont Fuji, per posar fi als seus dies. Però aleshores haurà d’ajudar a viure a un estrany home malferit que es troba.

El trident italià

El director italià Mateo Garrone, vencedor en dues ocasions del festival francès amb el Gran Premi del Jurat per Gomorra ( 2008) i Reality (2012), concursarà enguany amb Il racconto dei racconti a partir de l’univers màgic medieval del contista Giambattista Basile, que compta amb un repartiment internacional conformat per Salma Hayek, Vincent Cassel o Toby Jones.

El seu compatriota Paolo Sorrentino, guanyador de l’Oscar a la millor pel·lícula estrangera per La gran belleza (2013), retorna enguany a Canes amb Youth per mostrar la història crepuscular de dos companys octogenaris de vacances als Alps: el compositor, abocat a la jubilació, Fred (Michael Caine) i el realitzador Mick ( Harvey Keitel) que prepara el seu darrer llargmetratge.

Nanni Moretti reprèn els melodrames quotidians dins el territori de la família amb Mia madre per provar d’experimentar les mels del triomf com va fer amb anterioritat a Canes amb el Premi a Millor Director per Caro diario (1994) o la Palma d’Or per La habitación del hijo (2001). A Mia madre, una realitzadora, Margherita (Margherita Buy) viu aclaparada pels problemes del rodatge, sobretot per culpa d’una estrella problemàtica interpretada per John Turturro, i les angoixes de la vida diària com una mare ingressada o una filla adolescent rebel.

El cinema asiàtic no es replega

Un habitual del certamen com és el xinès Jia Zhang-ke no podia faltar a la cita i  després de l’extraordinària cinta projectada a Canes l’any 2013 Touch of sin exhibirà ara Shan He Gu Ren/Mountains may depart en clau de melodrama social per reflectir els anhels i aspiracions d’una dona i els seus dos pretendents en un període que comprèn la darrera dècada d’una Xina en transformació.
El realitzador taiwanès Hou Hsiao Hsien, un vell conegut del certamen francès, sorprèn enguany especialment al passar al gènere d’arts marcials amb un film ambientat a la Xina del segle novè amb tirans, espadatxins, revoltes i justícia social en la superproducció asiàtica Nie Yinniang/The assassin.
El japonès Hirokazu Kore-Eda segueix insistint en els seus melodrames minimalistes i carregats de sensibilitat tal com recordem a De tal padre, tal hijo, reconeguda amb el Premi del Jurat en l’edició del festival de 2013. A Umimache diary ens explicarà ara a mitja veu la relació de tres germanes establertes a Kamakura que acudeixen a l’enterrament del pare, que les havia abandonat quinze anys enrere, i allà descobreixen una germaneta desconeguda de 13 anys.

'Macbeth' de Justin Kurzel

La vella Europa resisteix

El cineasta grec Yorgos Lanthimos fa el salt a la Secció Oficial amb The lobster després de conquerir amb Canino el Premi de la secció paral·lela de Canes “Un certain regard” l’any 2009. Lanthimos ha rodat un film en règim de coproducció europea i amb un repartiment espectacular encapçalat per Colin Farrell, Rachel Weisz — protagonista també a la ja esmentada Youth —, Léa Seydoux o John C. Reilly. L’acció sembla situar-se en un futur no massa llunyà on els solters són detinguts i traslladats en un Hotel on han de trobar obligatòriament parella o escapar-se als boscos per passar a la resistència.
El director danès Joachim Trier és el responsable de la coproducció europea Louder than boms d’accent melodramàtic familiar quan es planteja el retrobament familiar del vidu i els fills en la preparació d’una exposició d’homenatge a la mare, cèlebre fotògrafa desapareguda sobtadament. Aquest immersió en el dolor familiar compta amb un repartiment internacional conformat per Isabelle Huppert — present també a  Valley of Love —, Gabriel Byrne, Jesse Eisenberg, David Strathairn o Amy Ryan.
I el cineasta hongarès László Nemes, erigit en l’únic director debutant del festival, competirà amb Saul fia/Son of Saul en un intent de submergir-nos de nou en l’horror i la barbàrie dels camps de concentració nazis a través de la història d’un jueu reclòs a Auschwitz l’any 1944 i que forma part dels Sonderkomando al servei de la voluntat exterminadora dels nazis.

Altres latituds
El canadenc Denis Villeneuve s’estrena en la Secció Oficial amb el film nord-americà d’acció nord-americà Sicario sobre el fenomen dels assassins a sou i els traficants de droga que operen a la zona fronterera entre Estats Units i Mèxic amb el protagonisme d’actors com Benicio del Toro, Josh Brolin o Emily Blunt.
El mexicà Michel Franco assoleix participar a la Secció Oficial després del guardó conquerit per Después de Lucía a l’apartat “Un certain regard” l’any 2012. I ho fa de la mà d’un film com Chronic focalitzat en l’atenció a malalts terminals amb l’actor Tim Roth com a cuidador eficient i perfecte que, en canvi, porta una vida desastrosa.
L’australià Justin Kurzel dirigeix a Michael Fassbender i Marion Cotillard com el rei i la reina d’Escòcia en una nova versió cinematogràfica britànica del Macbeth de Shakespeare on l’ambició, la passió i la por portarà els seus protagonistes a una inevitable tragèdia.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació