Descobrir l’obra d’un mestre de la fotografia no passa cada dia. És un petit miracle o bé la resolució d’una injustícia. Perquè el cert és que l’esguard d’en Martí Gasull i Coral (1919-1994) no ha estat restituït fins que la galeria d’art El quadern robat no ha exposat una minsa part de la seva producció. Un total de 26 imatges que són el tast d’un artesà, en el sentit d’home que tenia un domini exquisit de la tecnhé fotogràfica. És a dir, coneixia el mitjà, però la convenció no limità llur radi d’acció. Ben al contrari, Gasull experimenta amb l’abstracció en plena dècada dels cinquanta: juga amb els reflexos, estrafà les formes, aïlla objectes a fi de conferir un sentit renovellat a l’essència de les coses. En definitiva, té consciència plena de les possibilitats de l’acte fotogràfic.
Gasull aposta per la llum, però també incorpora els horitzons baixos amb el propòsit de conferir dramatisme a les escenes, com esdevé amb la magnífica “Paisatge industrial” o no té contemplacions a l’hora d’esquinçar el quadre mitjançant una diagonal en l’esplèndida instantània “Llum filtrada”, presa a l’Estació de França un remot matí dels anys quaranta. Perquè, al capdavall, just d’això es tracta: només l’eternitat roman intacte en el lapse d’un instant. Roman, doncs, eterna en el misteri, la silueta isolada de “Filigrana d’asfalt” i, si hom mira dos cops, sabrà trobar en cada imatge l’evocació de l’intangible.
La fotografia és l’art de la memòria. Cal no oblidar-ho, perquè llur matèria primera no és només la realitat. També ho és la llum i el seu llenguatge implícit, sempre diferent a cada latitud i època. Tingue-m’ho ben present, així com el llegat del mestre Martí Gasull, en justícia reposat al món dels nostres creadors.
Trobareu més informació i obra de Martí Gasull en aquest perfil del fons digital Fotografia a Catalunya.