Galindaines

28.12.2016

Ahir vam anar a l’estrena de Encara no ho sé, Lola, el nou espectacle de la companyia Los Galindos, que aquest Nadal ha instal·lat la seva petita carpa al jardí de la Residència Municipal Sant Josep (Muralla de sant Llorenç, 139), al cor de Mataró. Aquesta companyia, que enguany ha estat distingida amb el Premi Nacional de Cultura, torna amb un espectacle de circ marca de la casa, una obra de manufactura artesanal que combina acrobàcies, roda cyr, hula-hoop, perxa xinesa, trapezi i llançament de ganivets.

Los Galindos | © Josep Guindo

Los Galindos fan un circ intimíssim, un circ de proximitat, molt exposat, que no amaga les pífies humanes dels acròbates i artistes, ans al contrari, els integra amb humor en el propi espectacle. L’espectacle té lloc en la iurta de lona i fusta, inspirada en les cases dels pastors mongols i de les planúries de l’Àsia. Si aneu a veure Encara no ho sé, Lola, ho tindreu tot ben a prop. Fins i tot en el supòsit que us toqui seure a l’última fila, com ens va passar a nosaltres, us posaran a la tercera fila i sereu a dos pams dels artistes!

Los Galindos fan aquests dies a Mataró un espectacle molt especial, que gosaria qualificar d’atlètico-poètic. Aquí l’acrobàcia no aspira a la perfecció sinó que està al servei de la poesia i l’humor. En lloc de sacrificar-ho tot al vertigen i el timbal, fonen deliciosament l’art de l’acròbata i del pallasso. Los Galindos prefereixen arrencar-nos un somriure abans d’impressionar-nos amb proeses sobrehumanes. Aquí el clown és acròbata i l’acròbata és clown. No hi ha cap número al llarg de la funció que et deixi amb l’ai al cor, però tot és còmicament exquisit. Los Galindos practiquen una acrobàcia molt terrenal, que amb prou feines s’enlaira mig metre de terra, però que des de les altures més immediates brinda a l’espectador la il·lusió de trobar-se dins una capseta plena de joguines que es van despertant d’un son profund, mil·lenari. Les ballarines es mouen com si fossin nines, el clown es belluga governat per uns fils superiors, talment com una marioneta sotmesa a les volubles mans dels déus. Lluny de l’arrogància, el circ de los Galindos apunta a la gran fragilitat humana. L’acrobàcia no és mai una exhibició gimnàstica sinó un gest musical, que s’acompaya de la música en directe de piano, acordió, violí, trompeta o cel·lo… tota una orquestra que acaba d’embolcallar l’espectacle dins una gran cel·lofana de fira.

Aquest anar i venir d’una cosa a un altra es resumeix molt bé en el desideràtum que expressa la companyia només començar: “Que la xocolata de la mona es fongui sobre els torrons de Nadal per fer-ne panellets”. L’espectacle de Los Galindos no pretén ser altra cosa, com diuen ells mateixos, que “un dolç, un instant efímer i fugisser que com un caramel es fon a la boca per deixar-hi solament un vague record agradable”. L’art circense de los Galindos és una prova que la prohibició de fer befa dels animals ha ajudat a humanitzar i estilitzar l’art circense. Amb Los Galindos Cultura Mataró s’apunta un altre tanto, i ja en van uns quants!

Podeu comprar entrades aquí.